Regeringen backar om neddragningar

13 december, 2014

De svenska Medelhavsinstituten får fortsatt statlig finansiering. Regeringen backar därmed från beskedet i budgetpropositionen, som Universitetsläraren rapporterade om i förra numret. – Det har aldrig varit fråga om att ­regeringen skulle vilja riskera institutens framtid. Regeringen har prioriterat en granskning av möjligheterna till alternativ finansiering och vi har tagit till oss av de farhågor som rests kring en sådan, säger Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, i ett pressmeddelande. Även finansieringen av Svenska institutets svenskundervisning i utlandet samt det svenska studenthemmet i Paris blir kvar, efter massiva protester.