Utbildning hett ämne i Almedalen

Har akademin ett särskilt ansvar för att motverka antidemokratiska rörelser? Det är temat för SULF:s seminarium i Almedalen den 1 juli.

1 juli, 2014

UTBILDNING SER UT att bli det näst största ämnet under årets Almedalsvecka som inleds 29 juni. Med mindre än en månad kvar finns 259 evenemang i kategorin utbildning i det officiella programmet. Endast kategorin vård och omsorg rymmer fler evenemang – 308 stycken. Även forskning är ett populärt ämne med 141 anmälda evenemang.
För tolfte året i rad medverkar SULF i det som har kommit att bli Sveriges största politiska mötesplats, som växer stadigt för varje år och ifjol lockade inte mindre än 20 000 besökare. Under SULF:s seminarium tisdagen den 1 juli diskuteras följande frågeställningar:
• Kan ultranationalism och rasism botas med kunskap/upplysning?
• Vilket är akademins ansvar för att motverka rasism och antidemokratiska rörelser?
• Vilken roll kan högre utbildning spela?
Samtalet kommer att ledas av Eskil Franck, överintendent för Forum för levande historia, som hoppas att seminariet ska mynna ut i konkreta råd om hur akademin kan bidra till att minska intolerans (se Universitetsläraren nr 6/2014).
Panelen består av Daniel Poohl, vd på stiftelsen Expo samt chefredaktör på tidskriften Expo, Edda Manga, filosofie doktor i idéhistoria vid Göteborgs universitet, föreläsare och debattör samt Paulina de los Reyes, professor i ekonomisk historia vid Stockholms universitet.

ÄVEN SACO MEDVERKAR i Almedalen och håller flera seminarier med anknytning till högskolan.
Under rubriken "Klassresa via högskolan" den 29 juni diskuteras vad det innebär att en rad utbildningar som lyfts in på högskolan under de senaste decennierna är ekonomiskt olönsamma och kvinnodominerade. I ett annat Sacoseminarium den 1 juli diskuteras hur stor betydelse valet av lärosäte har för framtida karriärmöjligheter.
Även Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin medverkar i Almedalen med seminariet "Autonomi eller detaljreglering – litar politikerna på våra lärosäten?" den 30 juni.

Fotnot: SULF:s seminarium äger rum tisdag den 1 juli klockan 11.30–12.30 i Kårhuset Rindi. Det kommer även att webbsändas på www.sulf.se.
Mer information om Almedalen och årets program finns på www.almedalsveckan.info.