Privat vårduniversitet utmanar monopol

Privata vårdutbildningar finns snart i hela Europa. Det hävdar ledningen för ett universitet som trotsar ett franskt utbildningsmonopol.

1 juli, 2013

Konkurrensen för att komma in på läkar- och tandläkarutbildningarna i Frankrike är stenhård. Men nu har ett privatdrivet portugisiskt universitet öppnat en alternativ tandläkarutbildning på Rivieran, och lovar att snart också starta en läkarlinje.
Skolledningen anser sig ha stöd i EU:s regler om fri rörlighet.
– Studenterna får en portugisisk examen, säger Bruno Ravaz i skolans styrelse. Han hävdar att liknande privata vårdutbildningar snart kommer att finnas över hela kontinenten.
Men "Université Fernando Pessoa" har inga tillstånd och öppnandet har mötts av starka protester både från offentligt och fackligt håll. Skolledningen har polisanmälts för lurendrejeri. 60 studenter har redan betalat en årsavgift på 80 000 kronor.
Hos högskolefacket Snesup-FSU, tror man inte att skolledningen kommer att vinna kampen.
– Men historien väcker frågan hur man ska skydda de nationella vårdutbildningarna, säger Thierry Astuc, universitetslärare i Toulon.

ANNA TRENNING HIMMELSBACH

Universitetsläraren nr 7-13