SULF Malmö stöttade kampanj för lika lön

1 maj, 2013

I SAMBAND MED Internationella kvinnodagen den 8 mars anordnade Sveriges Kvinnolobby kampanjen "Lön hela dagen". SULF Malmö var med och stöttade kampanjen, som ska uppmärksamma kvinnors rättighet till lika lön. Enligt en jämförelse jobbar kvinnor utan att få betalt efter klockan 15.52
– Förra årets statistik visade att kvinnor jobbade gratis efter klockan 15.51. I år får kvinnor alltså betalt en minut mer per dag. I den takten tar det 68 år innan kvinnor och män har lika lön, säger Michael Svedemar, ordförande för SULF Malmö.
Han var bland annat med och undertecknade en debattartikel som publicerades i ETC Malmö den 8 mars.
Internationella kvinnodagen uppmärksammades även av SULF centralt, genom att ordförande Mats Ericson skrev en artikel på SULF:s webbplats om att andelen kvinnliga professorer i Sverige behöver öka snabbare.