Göran Sandberg blir ordförande för SciLifeLab

1 maj, 2013

Regeringen har utsett professor Göran Sandberg till ordförande för Science for Life Laboratory (SciLifeLab). Han är professor i växtfysiologi, har tidigare varit rektor vid Umeå universitet och är idag verkställande ledamot av Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.
SciLifeLab är ett storskaligt centrum för livsvetenskaplig forskning som drivits gemensamt av KTH, Karolinska Institutet, Stockholms universitet och Uppsala universitet. I forskningspropositionen 2012 gjorde regeringen en stor satsning på SciLifeLab och verksamheten får ytterligare 200 miljoner kronor per år. I samband med den satsningen blir SciLifeLab ett nationellt forskningsinstitut.
Göran Sandberg utses från och med den 1 april 2013 till och med den 31 mars 2016, rapporterar utbildningsdepartementet i ett pressmeddelande.