Folksam köper SalusAnsvar

Folksam Sak har tecknat ett avtal med DNB om att köpa SalusAnsvar AB för cirka 480 miljoner kronor. För de medlemmar i SULF som har lån eller sparande hos SalusAnsvar innebär köpet ingen förändring.

15 december, 2012

FOLKSAM har kommit överens med DNB att köpa SalusAnsvar men kan inte tillträda bolaget förrän uppskattningsvis om två-tre månader. Finansinspektionen och Konkurrensverket måste godkänna affären först. – Innan dess gör vi inga förändringar alls. Bolaget fortsätter sin verksamhet som hittills. Vad som händer sedan är för tidigt att svara på, säger Folksams presschef Andreas Jerat. DNB är Norges största finanskoncern, Folksam är ett av de största försäkringsbolagen i Sverige. Folksam uppger att köpet av SalusAnsvar stärker deras position på den svenska försäkringsmarknaden. SalusAnsvar är ett företag som tillhandahåller försäkrings- och banktjänster. Företaget bildades 1997 genom att Salus köpte försäkringsbolaget Ansvar. Salus grundades 1903 som ett försäkringsbolag för läkare, försäkringsbolaget Ansvar grundades 1932 av nykterhetsrörelsen. SalusAnsvar är ett försäkringsbolag för grupper med gemensamma behov och har avtal med en rad fackförbund och andra organisationer om tjänster för deras medlemmar. De enda avtal som SULF har med SalusAnsvar är avtal om förmånslån och möjlighet att spara till förmånlig ränta förmedlemmar i förbundet. Salus- Ansvar köper in banktjänsterna från en underleverantör, Marginalen bank, men det är SalusAnsvar som har kundkontakten. – Försäljningen av Salus- Ansvar har inte någon betydelse för de här tjänsterna. Avtalen för dem som använder de här banktjänsterna löper på som tidigare så det blir ingen skillnad för de kunderna. Vi har ingen information om att det skulle hända något annat i och med att Folksam blir ägare, säger Anna-Karin Laurell, VD för SalusAnsvar. Och så länge SalusAnsvar har avtal om banktjänster med SULF kommer det att bli möjligt för medlemmar att låna och spara hos bolaget.