Problem med ljudmiljön för fyra av tio studenter

Fyra av tio studenter har problem med dålig ljudmiljö i högskolan. det visar en undersökning som Hörselskadades riksförbund (HRF) har låtit göra vid fem högskolor och som sammanfattas i ett pressmeddelande i början av oktober.

16 december, 2011

STUDENTERNA HAR SVÅRT att koncentrera sig, svårt att komma ihåg och svårt att höra vad föreläsare säger.
Drygt 1 500 studenter deltog i Novus-undersökningen som HRF låtit göra. Hela 40 procent av dem uppgav att de besväras av störande ljud i högskolans lokaler.
Lika många, 42 procent, har ofta eller ibland svårt att höra vad föreläsaren säger. Orsakerna är framför allt dålig akustik, dålig ljudisolering, bristfällig ljudteknik och ogenomtänkt lokalplanering.
– Det är anmärkningsvärt att just högskolan, vars främsta syfte är att skapa så bra förutsättningar som möjligt för inlärning, studier och problemlösning, har en ljudmiljö som har rakt motsatt verkan, säger HRFs förbundsordförande, Jan-Peter Strömgren.
– Istället för att jämna vägen för sina studenter har högskolor satt upp onödiga hinder för dem. Det är oförsvarligt.
Forskning visar att dålig ljudmiljö försämrar minnet och inlärnings-förmågan, och det framgår även av HRFs undersökning. Av de studenter som besväras av störande ljud uppger 78 procent att den dåliga ljudmiljön gör att de inte kan koncentrera sig och 42 procent får svårare att komma ihåg.
– Ljudmiljön är ett stort problem även i förskolor och skolor, det har HRFs tidigare undersökningar visat, säger Jan-Peter Strömgren.
– Så här kan det inte få fortsätta. Nu behövs en statlig bullerkommission som ser över ljudmiljön i alla lärande miljöer – från förskola till högskola.