Dold könsdiskriminering behöver genomskådas

Det finns fortfarande en dold könsdiskriminering inom akademin. Först när olika härskartekniker genomskådats kan motåtgärder sättas in. Det var budskapet både i en ny SULF-rapport som presenterades under almedalsveckan och i den efterföljande debatten.

1 december, 2011

– ALLA UTTALAR ATT DE vill ha jämställdhet men många inser inte den sega kultur som finns. Första steget är att verkligen se mönstret, poängterade professor emeritus Lars Jalmert, som i många år arbetat med jämställdhetsfrågor på olika nivåer och ofta mötts av attityden: ”Men vi har ju jämställdhet, det där kan vi redan”.