Ingrid Högstedt avslutar ett yrkesliv med SULF

Det började i oktober 1973 med 300 medlemmar i LUA, Lunds Universitets Amanuensförening. Idag snart 34 år senare heter Ingrid Högstedts arbetsgivare SULF och antalet medlemmar vid det sydsvenska lärosätet har mer än tiodubblats

30 november, 2007

Det har varit en fantastisk tid, säger hon. Men den 1 september är det definitivt slut med det fackliga arbetet. Då går Ingrid Högstedt i pension från jobbet som lokal SULF-ombudsman i Lund. Egentligen handlar det inte bara om de 34 ombudsmannaåren utan om ett helt yrkesliv, med avstamp i det studentfackliga. Att hon dessutom där i början någonstans hann med att utbilda sig till lärare hör liksom inte hit. – Rätt så snart kom jag in på den här banan och det har jag aldrig ångrat, säger hon. Och för det är nog alla tiotusentals studenter och medlemmar som hon under åren hjälpt till rätta väldigt tacksamma. För dem personifierar Ingrid Högstedt SULF:s närvaro i Lund. Till det roliga i jobbet hör att ständigt ha så många yngre människor, doktorander och andra omkring sig, menar hon. – Ibland brukar de fråga hur länge jag jobbat fackligt. När är du född, blir min motfråga. Det händer att svaret blir 1973. Just, precis så länge sedan är det som jag började som ombudsman i Lund. Doktorandfrågan väntar Viktiga frågor har kommit och gått under åren. En som envist håller sig kvar och fortfarande väntar på sin lösning är doktorandfrågan. Där SULF envist har kämpat mot stipendier och utbildningsbidrag och för inrättandet av doktorandtjänster. – Politikerna vill gärna framstå som forsknings och forskarvänliga. Men när det kommer till kritan har man oftast fastnat för att forskarstudierna ska finansieras med de ”billigare” utbildningsbidragen. Man glömmer att det handlar om vuxna människor ofta med familj och försörjningsansvar. Helt fel, menar Ingrid Högstedt. Självklart ska doktoranderna erbjudas den bästa lösningen. Att vara till hjälp Kontakten med medlemmarna och engagemanget är något av det bästa med jobbet. Själv har hon blivit SULF:s auktoritet på arbetslöshetsförsäkringen. Där får hon svara på frågor från oroliga medlemmar inte bara i Lund utan från lärosäten i hela Sverige. – Att lära sig hur regelsystemet fungerar och sedan kunna råda medlemmen hur han/hon ska göra, har gett mig en stor arbetstillfredsställelse. Att vara till hjälp när man kan, blir lite av en devis för Ingrid Högstedt. – En mycket stor plusfaktor i jobbet har också varit de utomordentligt trevliga och duktiga arbetskamraterna jag haft genom alla åren. Vi har haft mycket roligt även privat. Fler kvinnor En av de två huvuduppgifter som hon, i egenskap av lokal ombudsman haft på sin lott är medlemsrekryteringen. – Där har vi lyckats bra, som hon säger med en viss underdrift med tanke på medlemsutvecklingen. Framför allt han andelen kvinnliga medlemmar ökat starkt och är snart uppe i hälften. Den andra, att ordna och hålla i arrangemang av olika slag, som kan bli rätt omfattande på ett stort universitet, har ibland varit nervöst, medger hon. – Visst har jag ibland varit orolig för att allt ska gå i lås, men större bekymmer än så har det egentligen aldrig varit. Allt uppvägs med råge av positiva upplevelser och möten under åren. Det gäller till exempel samarbetet med alla fackliga förtroendemän från olika delar av universitetet. Det har blivit många spännande möten med de från tekniska högskolan, engelska institutionen och alla andra delar av universitetet här i Lund, stimulerande diskussioner, spännande möten och insyn i andra miljöer. När hon själv, lätt motvilligt ska välja två viktiga personer som hon mött i arbetslivet blir den ena Göran Blomqvist, mångårig arbetskamrat i Lund och SULF:s förre förbundsdirektör. – Han började här nere som amanuens på historiska institutionen och blev med tiden en klippa. Den andre utvalde blir Pehr Osbeck, bland mycket annat ordförande i SULF/Lund, oerhört kunnig på alla områden. Det är också han som har hand om alla lokala löneförhandlingar. – Göran Blomqvist och Pehr Osbeck, men det finns många fler att nämna, betonar Ingrid Högstedt. Rejält golfbiten Den 1 september är det oåterkalleligen slut. Då tar Lina Carls över som SULF:s ”röst” på lokalkontoret i Lund. Också hon med lång erfarenhet och många tidigare uppdrag i SULF bakom sig, bland annat som styrelseledamot. För Ingrid Högstedt börjar det nya ”ljuva” livet hemma i Bjärred en dryg mil från Lund. Där ute vid kusten med bokskogen i ryggen ”en järnsjua från havet” har hon bott i drygt 30 år. Några svårigheter med att lämna yrkeslivet tror hon inte på. Och sysselsättningen blir inga problem. – Det viktigaste är att min familj har det bra och att vi alla får ha hälsan. Rejält golfbiten som jag blivit så kommer det att bli mycket tid ute på golfbanan. Jag tycker om att plocka svamp och att röra mig i naturen. Därför ser jag också fram mot långa promenader längs havet i ur och skur. Och så har jag mitt lilla barnbarn, Ellen snart två år, som kommer att få mycket mera tid och uppmärksamhet från mormor.