Notiser

14 december, 2006

SAMARBETE SKA FÖRA UT RESULTAT

Vinnova har fått i uppdrag av regeringen att stärka samverkan mellan industriforskningsinstituten och lärosätena.
”Industriforskningsinstituten har en viktig roll för att föra ut forskningsresultat från högskolan till näringslivet och därmed öka industrins konkurrenskraft”, säger utbildningsminister Leif Pagrotsky i ett pressmeddelande från Kultur- och utbildningsdepartementet i början av september.
”Jag ser en stor potential för Sverige i att öka samverkan mellan instituten och högskolan”.
Enligt departementet finns ”flera studier” som motiverar beslutet.

Nytt Saco-krav: HÖGSKOLAN BEHÖVER KVALITETSKOMMISSION

”Nästa regering, oavsett partifärg, bör tillsätta en kvalitetskommission som granskar kvaliteten i högskoleutbildningen och lämnar förslag på hur kvaliteten kan stärkas”.
Det framhöll Saco-ordförande Anna Ekström vid ett seminarium i Stockholm i slutet av augusti.
”Vi ser att utbildningskvaliteten är onödigt låg på universitet och högskolor och att kvaliteten sjunker snarare än stiger”, fortsatte hon, enligt ett pressmeddelande från Saco. ”Liknande farhågor har förts fram av Högskoleverket och oräkneliga företrädare för studenter, arbetsgivare, forskare och lärare. Vi har påtalat detta i flera år, senast välunderbyggt i rapporten Kunskapens Läge”.
Men regeringen har hittills förnekat att det finns problem med kvaliteten, tillade hon.