Det ska vara enkelt att kontakta SULF

– Det ska vara enkelt för journalister att ta kontakt med förbundet, säger Ulrika Herstedt, SULF:s nya informatör, som började sin tjänst på förbundets kansli i Gamla Stan, den 2 maj.

1 juli, 2005

Ulrika Herstedts arbetsuppgifter sammanfattades i platsannonsen. De är ”att medverka i och utveckla förbundets interna och externa informationsarbete, att bygga kontakter med media, pressbevakning, samt att vara konsult och stöd i informations- och kommunikationsfrågor för förtroendemän och anställda”.
– Om till exempel någon på de lokala kanslierna i Göteborg, Lund, Umeå, Uppsala, Linköping eller Stockholm behöver hjälp i sina kontakter med massmedia är det bara att ringa mig, säger hon och ger samtidigt sin e-postadress: uh@sulf.se
– Målet är att SULF ska anlitas så snart det behövs en expertkommentar. Häromdagen såg jag en artikel om utbildningspolitik, där det borde ha varit självklart att någon av förbundets experter hade tillfrågats.

Mycket opinionsbildning
Ulrika Herstedt är född och uppvuxen i Skellefteå. Hon har studerat medie-kommunikation vid Lunds universitet, där hon tog en fil kand 1993. Men hon har också läst engelska i Brighton, 40 poäng, i ett samarbetsprojekt mellan universiteten i Brighton och Göteborg.
Hon kommer närmast från ett vikariat som informatör på Svenska Celiaki-förbundet, som är en intresseorganisation för glutenintolerans. I hennes arbete ingick att agera som informatör, både internt och externt, samt sköta medlemstidningen och hemsidan.
– Det handlade mycket om opinionsbildning och att visa hur dyrt det blir för de drabbade att köpa glutenfria livsmedel.
Hon minns namnlistor, påtryckningar på politiker och en lyckad vykortskampanj med 15000 vykort till socialministern. Men hon har också arbetat med information på Ericsson – i Malaysia.
– Vi bodde två och ett halv år i Kuala Lumpur, där min man var anställd på Ericsson. Och jag fick jobba med information om Ericsson i Asien.
Men informationsjobb åt Ericsson var hon redan väl förtrogen med. Efter studierna i Lund fick hon nämligen jobb som informatör på Ericsson, med tusen anställda, i Kristianstad. Några år senare var hon gift, bodde i Stockholm, och arbetade med marknadskommunikation på Ericsson Global Services vid Telefonplan.
Äldsta dottern var bara ett år när familjen flyttade till Kuala Lumpur. Idag har paret två döttrar, sju och tre år gamla.
Det har ännu inte blivit några återresor till Malaysia. Men det blir säkert så framöver, tror hon, som trivdes bra i det varma klimatet. Till fritidsintressena hör dock vintersporter, plocka bär, och så förstås fiske. Hon har en fritidsstuga vid Byskeälven i Västerbotten tillsammans med sin bror. Och så sommarstuga på Österlen. Men förklaringen är naturlig, hennes man är skåning.

EVA RÅDAHL