Chalmers och KTH säger ja till allians

15 december, 2004

En strategisk allians mellan Chalmers och KTH skulle kunna bli ett nytt sätt att möta de allt större förväntningarna på universiteten, enligt en ny rapport från Sister, Institutet för studier av utbildning och forskning.
Rapporten överlämnades till utbildningsminister Thomas Östros i slutet av september, framgår av ett pressmeddelande från Chalmers och KTH.
Alliansen bör initialt ha tre huvudsyften: Att samarbeta i utbildningsprogram på högre nivåer för att höja andelen master- och forskarstudenter, att skapa en gemensam internationell profil på världsmarknaden för teknisk utbildning, samt att samverka med svenska storföretag med verksamhet i utvecklingsländer.

Ett första steg
Rapporten lyfter särskilt fram fordonsforskningen, som är stark på båda högskolorna och föreslår att den skulle kunna vara ett första steg i en strategisk allians på forskningsområdet.
Rektorerna Anders Flodström, KTH och Jan-Eric Sundgren, Chalmers, vilka beställde rapporten från Sister i maj 2004, säger i ett gemensamt uttalande:
–Den internationella strukturomvandlingen inom utbildning och forskning kommer att fortsätta i allt högre takt. För oss som leder två av Sveriges främsta tekniska högskolor är vägvalet klart: KTH och Chalmers måste framgångsrikt anpassa sig till de nya betingelserna och vi är väl utrustade att göra det. Med vår strategiska allians kommer vi även i framtiden att kunna mäta oss med de bästa tekniska högskolorna i världen. Vi är övertygade om att den utveckling som för fram Sveriges högskolor i den främsta utbildnings- och forskningsfronten är absolut nödvändig för att hålla kvar Sveriges viktigaste industrier i landet.