Nummer 20-02

20 december, 2002

Efter ett och ett halvt års studier på Lärcentret i Strömsund konstaterar Projektingenjörsutbildningens sex studenter:
–Det bästa val vi nånsin gjort i våra liv var när vi la av arbetsoverallen för att börja läsa.
De är i stort sett nöjda med allt.
–Det skulle möjligtvis vara överföringstekniken, från Luleå till Strömsund, som inte alltid är den allra bästa.
Hittills har de via en videoskärm kommunicerat med ett 20-tal olika handledare. De trivs i den gemensamma lärosalen där var och en sitter framför en egen dator. Och det sistnämnda är ett snäpp bättre än vad klasskamraterna i Luleå har tillgång till.
–Det här är en helt perfekt situation för oss, säger de med hänvisning till ett väl fungerande lagarbete i det projekttänkande som genomsyrar utbildningen.
Det var när högskoleutbildningen kom till Strömsund som allt förändrades för lastbilschauffören Per Gradin, 35, sotaren Peter Reinemyr, grävmaskinisten och säljaren Stefan Jönsson, 36, betongarbetaren, försäljaren och skötaren Håkan Bredin, 32, betongarbetaren Andreas Eliasson, 25, träarbetaren och maskinföraren Joakim Hallgren, 28.
De representerar en flora av jobb, två har föräldrar som är akademiker, övriga kommer från miljöer utan erfarenhet av högre studier.

Inte blivit något
Hade inte utbildningen funnits på hemorten, så hade det inte blivit någon akademisk utbildning för deras del.
–Det är i alla fall tveksamt, säger Joakim som tidigare skickat in sin ansökan till en ingenjörsutbildning på Mitthögskolan, men den startade aldrig på grund av för få sökande.
De känner sig inte särbehandlade av universitetet, känner ingen längtan efter närmare kontakt med de övriga orternas studenter.
Bakom Lärcentret i Strömsund står Akademi Norr, en sammanslutning av 13 inlandskommuner.
Förutom Projektingenjörsutbildningen pågår här en lärarutbildning med Mitthögskolan, Härnösand, som utbildningsanordnare och inom kort startar en
3-årig sjuksköterskeutbildning med Luleå Tekniska Universitet, Boden, som anordnare.
Till hösten sväller verksamheten i Strömsund ytterligare med Socionomutbildning och en EU-projektledarutbildning med entreprenörskap (Umeå Universitet) samt Förskollärarutbildning för barnskötare (Mitthögskolan, Härnösand).

LENA WIKSTRÖM