Hon vill att kvinnohälsa prioriteras

Elin Ekholm har i sin avhandling undersökt hur kvinnor med vulvodyni hanterar sin egen smärta – gentemot sig själva, sina partners och samhällets normer.

25 mars, 2024
Øyvind Lund
I avhandlingen, som handlar om vulvodyni, har Elin Ekholm undersökt hur kvinnor förhåller sig till sin smärta samt samhällets normer kring sex och relationer.

För psykologen Elin Ekholm har hantering av långvarig smärta och kvinnohälsa varit ihållande intressen genom hela karriären. Att hennes avhandling handlar om vulvodyni – en smärta i slidöppningen som drabbar ungefär åtta procent av kvinnor – är därför inte särskilt förvånande.
– Kvinnohälsa är underforskat, underprioriterat och underfinansierat. Jag vill fortsätta bidra till att det ändras så mycket jag kan, säger hon.

I avhandlingen har Elin Ekholm undersökt hur kvinnor förhåller sig till sin smärta och hur det hänger ihop med deras sexuella relationer samt samhällets normer kring sex och relationer. Ett av de viktigaste resultaten handlar just om hur relationen till en sexuell partner påverkar upplevelsen av smärtan.
– Empatisk kommunikation från partners hänger ihop med större möjligheter att uttrycka sina sexuella önskemål och behov. Det ökar möjligheten att hantera smärtan på ett konstruktivt och hjälpsamt sätt.

Samhällets syn på det penetrerande samlaget som ”det rätta” i en heterosexuell relation är väldigt begränsande för personer med vulvodyni.
– Det finns inget som säger att de här personerna inte kan ha tillfredsställande, välfungerande sexliv. Om man kan hantera sin smärta och komma överens om vad man gör tillsammans så finns det väldigt mycket gott att få av sitt sexliv utan att behöva uthärda smärta eller undvika alla former av intimitet.

Avhandlingen

Titel: Painful Sex in Context: Understanding Vulvodynia from a Relational Perspective

Lärosäte: Örebro universitet

Ämne: Psykologi