Börja blogga och nå ut som forskare

Vetenskapsbloggar är ett enkelt sätt att förmedla kunskaper, åsikter och erfarenheter. Men det finns några saker att tänka på för att bloggen ska fungera.

25 mars, 2024
Ordmoln byggt på ordet "blogg"

Bengt Johansson är professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Han bloggar regelbundet på bengt­johansson.blogspot.com.
– Man kan använda bloggen för promotion av forskning eller forskningsprojekt, sprida när man har publicerat något, eller fått ett forskningsanslag. Man kan också använda den för att vara en del i den allmänna debatten, kanske korrigera sådant som man tycker är felaktigt, eller ge ett nytt perspektiv. Och sen kan man ju även reflektera över forskarlivet.

Bengt Johansson 01_fix
Bengt Johansson

Pprofessor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet

Hur använder du själv din blogg?
– Den har ju alla de där tre funktionerna egentligen. Jag vill gärna nå ut så att fler får reda på vad jag gör. Jag promotar det jag gör och skriver ibland lite om livet som forskare och reflekterar kring det och tycker ibland till om någonting.

Ytterligare en funktion som bloggen kan ha är att skärpa tanken.
– När du ska berätta för någon annan på ett annat språk än ditt vanliga vetenskapliga så måste du skärpa dig. Då kan man inte svänga sig med begrepp fram och tillbaka utan då får man försöka skriva på ett annat sätt och då blir man bättre på att formulera vad man faktiskt tänker.

Har du några råd till nya bloggare?
– För det första ska man veta varför man bloggar. Vad är det man vill uppnå? Det kan ju vara flera olika grejer, man kan ha bloggen för flera olika syften.
– För det andra ska man fundera på om man kanske bara ska blogga en viss period, kanske under en valrörelse eller under ett projekt. Det är mycket lättare att hantera.

Själv har Bengt Johansson periodvis upplåtit sin blogg till projektet Propagandainspektionen som han tillsammans med kollegor drivit vid olika valrörelser. Projektet har återuppstått inför EU-valet 2024.
– Jag tycker en blogg är ett väldigt bra sätt att försöka rikta sig mot en större del av samhället. Vi har märkt att journalister läst vår blogg och vi har fått en massa intervjuförfrågningar just på grund av det.

Det tredje rådet är att kunna stå för vad man skriver.
– Man ska vara medveten om att alla kan läsa en blogg. Så man måste alltid bottna i det man skriver. Man kan inte bara tänka högt utan man måste verkligen veta att det här kan jag stå för i alla lägen.

Bengt Johanssons tre råd om bloggande

• Tänk efter varför du bloggar.

• Överväg att ha en tidsbegränsad blogg.

• Skriv inte något du inte kan stå för.