Bropendlare i Lund: ”Lämnar om lönen sjunker mer”

Henrik Søndergaard har pendlat från sitt hem i Köpenhamn till jobbet vid Lunds universitet sedan 2020. Hans inkomst har sjunkit med ungefär tio procent sedan dess, säger han.

Henrik Søndergaard är projektledare för samverkan vid Lunds universitet sedan 2020. Det tar honom en timme och en kvart att pendla till jobbet från lägenheten i centrala Köpenhamn. Bara en kvart längre än till hans tidigare jobb, vid Tekniska universitetet i Danmark. En dag i veckan jobbar han hemifrån. Till en början fanns en oro över hur det skulle bli att pendla över gränsen.
– Den stressen har släppt och det är inga problem. Kommunikationerna är bra och tågen är bekväma så jag kan jobba på vägen.

Henrik Søndergaard

Projektledare, Lunds universitet

Kommunikationerna är bra och tågen är bekväma så jag kan jobba på vägen.
Vad som däremot oroar är att inkomsten har sjunkit med ungefär tio procent sedan han började jobba i Lund 2020, uppskattar han.
– Min lön är ändå bra men självklart blir jag påverkad av att ha tio procent mindre i disponibel inkomst. Hade jag haft ett jobb med låg inkomst från början hade det varit katastrof.

”Självklart blir jag påverkad av att ha tio procent mindre i disponibel inkomst. Hade jag haft ett jobb med låg inkomst från början hade det varit katastrof.”

Henrik Søndergaard

Han förstår arbetsgivarens dilemma, att det inte är så enkelt som att ge ett lönepåslag till gränspendlare.
– Som arbetsgivare blir det svårt att förklara varför några ska ha en annan lön och andra villkor, bara för att de är danskar.

Samtidigt som sinkskatten underlättar, och var ett positivt incitament för att jobba i Sverige, funderar han på varför Öresundsavtalet inte gäller offentlig­anställda.
– Jag kan inte riktigt förstå det politiska motivet bakom att differentiera mellan offentlig- och privat­anställda när det gäller Öresunds­avtalet. Det blir ett märkligt påslag.

Att flytta från Köpenhamn till Sverige är inte aktuellt. Däremot har han övervägt att jobba i Danmark igen.
– Mer än pengar spelar in. Här i Lund trivs jag med kollegor, min chef och mina arbetsuppgifter. Än så länge är det överordnat. Skulle inkomsten sjunka tio procent till är det tveksamt om jag blir kvar, säger Henrik Søndergaard.