Så greppar du studenternas AI-texter

Det finns en rad verktyg för att upptäcka fusk med Chat GPT. Men i stället för att använda dem bör du lita på din magkänsla som lärare. Rätt utnyttjat kan Chat GPT bli en extra handledare för studenterna, menar Fredrik Ahlgren.

30 oktober, 2023

En AI-modell kan tränas i att generera texter, och en annan AI-modell kan lära sig att upptäcka om texter är AI-genererade eller inte. Tjänster som GPT Zero eller Open AI text classifier är båda tillgängliga på webben.

Tillsammans med de plagiatverktyg som lärosätena redan har, ofta med inbyggd funktion för att upptäcka AI-genererad text, kan universitetsläraren kontrollera studenternas alster.

Frågan är om det behövs, säger Fredrik Ahlgren, lektor i datavetenskap vid Linnéuniversitetet.

– Jag vill hävda att vi gör ett misstag om vi förlitar oss på de här verktygen. De är absolut inte verkningslösa, men de hjälper oss inte att ta bättre beslut.

Fredrik Ahlgren

Lektor i datavetenskap

Vad ska man göra i stället?
– Resignera inför tekniken, anamma och se den som något positivt. Innan AI visste vi inte heller om en student skrivit själv eller inte.

Om AI används på ett sätt där studenterna blir lata eller inte tänker själva, är det ett dåligt verktyg, säger Fredrik Ahlgren. Men universitetslärare som fokuserar på processer, snarare än slutresultat, kan ha nytta av AI.

– AI kan vara ett fantastiskt verktyg för att jobba med texter, och Chat GPT kan bli som en extra handledare.

Att som universitetslärare förlita sig på verktyg tänkta att upptäcka AI-genererade texter, innebär också att lämna över delar av beslutet på något som inte är helt tillförlitligt, säger Fredrik Ahlgren.

– Då tror jag att det kan bli värre. Så det korta svaret är: verktygen fungerar inte. Om det viktiga är att studenten ska skriva en text, får man sätta den i en skrivsal med papper och penna.

Bästa tipset är att själv använda AI. För att få känslan för hur AI beter sig.

– Din magkänsla är den bästa detektionen du har. Så använd Chat GPT på dina egna uppgifter. Har du inte gjort det är det ingen idé att använda några detekteringsverktyg heller.

Så hanterar du AI

1. Muntliga examinationer. Tidsödande men gör det svårt för studenterna att använda AI.

2. Salstentamen med penna och papper. Då har studenterna liten nytta av AI under examinationen.

3. Fundera över om hemtentor alls ska genomföras.

4. Ha mer kontakt med studenterna. Öka handledningstiden.

5. Använd AI. Utvecklingen går snabbt. Tänk på att gratisvarianter är sämre.