Utländska studenter måste betala i Norge

Från och med höstterminen 2023 har Norge infört studieavgifter för utländska studenter. Antalet internationella studenter i Norge minskar därmed drastiskt.

12 oktober, 2023

Efter närmare ett års intensiv debatt röstade Stortinget i Norge i somras om att införa studieavgifter för studenter från länder utanför EU/EES och Schweiz. Röstsiffrorna blev 87 för och 12 mot. Alla de stora partierna röstade för, flera småpartier röstade mot.

Avgiften gäller nya studenter och ska minst täcka lärosätets kostnader för utbildningen. Under det här läsåret varierar avgiften mellan 130 000 och 500 000 kronor.

– Vi är starkt emot studieavgifter, precis som hela högskolesektorn och också en del av de politiska partierna. Vi har kämpat med näbbar och klor, men inte lyckats ändra beslutet, säger Jorunn Dahl Norgård vid SULF:s systerorganisation Forskerforbundet.

Jorunn Dahl Norgård

Chefsrådgivare, Forskerforbundet

Facket är kritiska

Hon menar att studieavgifterna inte konsekvensanalyserats utan infördes på svaga grunder.

– De går helt emot regeringsförklaringen, som tydligt säger att högre utbildning i Norge ska vara gratis även för internationella studenter. Argumentationen var att Norge nu var det enda land som hade gratis högre utbildning för utländska studenter. Och det sades att vi behöver vara pragmatiska nu när det är tuffa tider.

Jorunn Dahl Norgård vänder sig också mot att studieavgifter infördes så hastigt.

– Det skulle genomföras redan från och med innevarande höst. Det försatte högskolesektorn, och studenter som tänkt att åka hit, i en svår situation. De administrativa rutinerna fanns inte på plats och man hade inte riktigt lagkraven på plats.

Studenterna har blivit färre

Jorunn Dahl Norgård poängterar att konsekvensen redan visar sig eftersom man fått ett drastiskt fall i antalet nya internationella studenter. Därför menar hon att fler stipendier måste inrättas.

Enligt NRK (norsk public service-radio- och tv) har 45 procent färre internationella studenter ansökt om uppehållstillstånd i Norge i år.

– Jag vill också lägga till att Forskerforbundet och många andra i högskolesektorn har påpekat att Norge har råd att avstå från studieavgifter. Beslutet visar bristande internationell solidaritet och det skapar en sämre studentmiljö på norska institutioner, säger Jorunn Dahl Norgård.

”Vi ser inte utbildning som en vara”

Karin Åmossa, samhällspolitisk chef vid SULF kommenterar:

– SULF:s ståndpunkt är att all offentligt finansierad högskoleutbildning ska vara avgiftsfri för alla studenter. Det är en principiell fråga. Vi ser inte utbildning som en vara som är den enskilda studentens egendom, utan det handlar om att utbildning är en investering i vårt samhälles gemensamma framtid.

Karin Åmossa

Samhällspolitisk chef, SULF

– När det gäller internationella studenter är de viktiga för Sveriges framtida konkurrenskraft och för att ha goda relationer med människor från olika delar av världen. En del studenter kommer att stanna i Sverige och bidra här, en del kommer att resa tillbaka till sina hemländer och bidra till relationer med Sverige där.