Sångare i metalband gästföreläste i företagsekonomi

Hallå där Magnus Hansson, docent och lärare i företagsekonomi vid Örebro universitet, som nyligen höll en före­läsning tillsammans med metal­bandet Horndals sångare, Henrik Levahn.

8 november, 2022
Pelle Bouveng
Magnus Hansson

Vad har Horndals musik att göra med företagsekonomi?
– Väldigt mycket! Vi pratar inom ramen för den kursen jag undervisar i nu om organisationsförändringar, nedläggningar och neddragningar. Horndals musik handlar om just det, om nedläggningen av sågverket och järnverket i byn Horndal. Det fick stora negativa konsekvenser för invånarna. Sådana aspekter av hur människor drabbas av nedläggningar saknas ofta i litteraturen.

Hur kom du på idén till gästföreläsningen?
– Det började med att en kollega för några månader sedan berättade om att Horndal sjunger om det som jag forskar om. Så jag lyssnade lite på musiken och sedan kom Horndal hit till Örebro för en spelning. Vi gick dit och började snacka med bandet. Jag slängde bara ur mig frågan om de kunde vara med på en gästföreläsning. Sångaren Henrik Levahn svarade ja.

Hur fungerade föreläsningen?
– Det gick jättebra! En student sa: ”Jag har aldrig varit så koncentrerad och lyssnat så noga.” Och Henrik Levahn gjorde en helt fantastiskt insats och byggde ett narrativ utifrån deras musik och hembygd som fångade otroligt väl vad vi ville lyfta fram.

Kommer du att bjuda in andra musiker i framtiden tror du?
– Jag gillar att jobba med musik som kan skapa en stämning i rummet och skulle gärna utveckla berättandet med andra gästföreläsare.

Pelle Bouveng