Professor ska hålla koll på konspirationsteorier

Hallå där Andreas Önnerfors, ny rådgivare på Faktajouren, ett projekt på Medieinstitutet Fojo vid Linnéuniversitetet i Kalmar, tidigare bland annat professor i idéhistoria vid Göteborgs universitet.

14 september, 2022
Andreas Önnerfors

Vad gör Faktajouren?
– Den ska följa och redovisa forskning och utveckling av metoder, verktyg och modeller för hantering av falsk information bland annat på internet. Vi ger ut ett nyhetsbrev, har en hemsida med nyttiga resurser, leder kurser i faktagranskning och föreläser också om ämnet.

Varför blev du medarbetare på Faktajouren?
– Jag tror att det är ett resultat av min forskning de senaste åren om konspirationsteorier, och jag har varit mycket i media under pandemin. När jag sökte tjänsten måste mina meriter ha framstått som intressanta. På Fojo har de oftast väldigt handfasta journalistutbildningar men vid Linnéuniversitetet finns en vilja att stärka bandet mellan journalistiken och pågående relevant forskning.

Har sociala medier gjort att spridningen av desinformation ökat?
– Ja, information finns bara en knapptryckning bort. Men när människor söker information på nätet är det många gånger inte seriös journalistik och kvalitetsforskning som de hittar. Ofta finns det ett tidsspann innan kvalitetssäkrad forskning når ut. Där finns ett glapp som andra aktörer kan fylla med falsk information.

Vad kan man göra åt det?
– Här kommer faktagranskningen in som ett verktyg. Man ger människor redskap som gör att de kan bedöma information själva.