Han blir ny rektor vid KTH

Hallå där Anders Söderholm, generaldirektör på Universitetskanslersämbetet, UKÄ, som 1 december tillträder som rektor för Kungliga tekniska högskolan, KTH.

13 september, 2022

Varför lämnar du?
– Jag har snart varit mina sex år på UKÄ och när det här dök upp tyckte jag det var en fantastiskt rolig möjlighet att få gå tillbaka till universitetsvärlden några år.

Varför just KTH?
– KTH är ett respekterat lärosäte och viktigt för nästan allt som pågår i samhället, så det är särskilt spännande att arbeta just där.

Är det roligare att vara rektor på KTH än generaldirektör på UKÄ?
– Nej, jag trivs otroligt bra på mitt nuvarande arbete, men det finns en stor energi på universiteten och en stor handlingskraft som jag tycker det ska bli roligt att arbeta med igen.

Vad vill du åstadkomma på KTH?
– Det är lite tidigt att staka ut en linje, jag måste börja med att lyssna och förstå KTH. Men det finns en vision och ambition för KTH om att fortsätta att utvecklas mot ett internationellt ledande tekniskt lärosäte. Utvecklingen drivs av områden som digitalisering, energiomställning och klimat­anpassning så det gäller att fortsätta stötta och stärka de områdena.

Vad kan du tillföra KTH?
– Jag hoppas att min erfarenhet av systemet som helhet och kanske också av lärosätenas olika roller i det systemet kan vara värdefulla. Sedan har jag jobbat som akademisk ledare i många år, och det är en erfarenhet som jag hoppas kan vara värdefull också.