Han bedriver forskning mellan himmel och jord

Hur Jesus skulle rösta om han fick delta i svenska val har Magnus Hagevi inte en aning om. Men i övrigt vet statsvetarprofessorn vid Linnéuniversitetet det mesta om sambanden mellan religion och politik.

14 december, 2021
Sören Viktorsson
Religionen spelar en central roll i Magnus Hagevis forskning, men då utifrån strikt vetenskapliga kriterier. Det berättar han under intervjun utanför Växjö domkyrka.

Svenskarna sägs ibland vara ett sekulariserat folk och religion har tidigare varit ett icke-ämne.
– Men en ändring är på väg, inte minst bland de yngre. Många har en kamrat som är muslim och börjar då fundera kring vad de själva tror på.
– Yngre generationer är mer intresserade av religion även om det inte nödvändigtvis betyder att de är mer religiösa, förklarar Magnus Hagevi när vi träffas utanför Växjö domkyrka.

Politik och religion
Han blir ofta kontaktad av journalister.
– Det finns många duktiga statsvetare så ibland är min roll att slussa vidare.

Gäller det kombinationen religion och politik är han definitivt rätt intervjuobjekt.
– På Linnéuniversitetet har vi byggt upp en specialkompetens om forskning om religion och politik.

Föreläser om kristen nationalism
Ämnet omfattar all religion, men det Magnus Hagevi allt oftare föreläser om för allmänheten är kristen nationalism.
– Många evangeliskt kristna amerikaner tror att USA är en av Gud utvald nation. Kristen nationalism är sällsynt i de svenska frikyrkorna där många evangeliskt troende finns. Redan från starten har frikyrkorörelsen varit internationalistisk.

Forskarkombinationen religion och politik var tidigare ganska ovanlig.
– Men vi har blivit fler och det finns ju islamologer och religionssociologer som är väldigt duktiga.

Så blir han lycklig
Hur det går i riksdagsvalet, vet naturligtvis inte professor Hagevi. Men han svarar blixtsnabbt på frågan vad som gör honom som lyckligast i arbetet.
– När jag får åka på konferens och få input, återkoppling och spåna med andra som håller på och forskar om religion och politik. Jag brinner för det här ämnet.

Sören Viktorsson

FAKTA. Disputerade 1998

Magnus Hagevi är professor vid institutionen för statsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Växjö. Han disputerade 1998 i Göteborg på avhandlingen Bakom riksdagens fasad. Han är medlem i Equmeniakyrkan Växjö.