Han gjorde humorföreställning om matematisk biologi

Hallå där Eric Libby, docent i matematisk biologi vid Umeå universitet, som nyligen stod på Forskarfredags standup-scen.

13 oktober, 2021
Linus Hellerstedt

Hur gick det?
– Publiken skrattade så det är väl ett gott tecken. Det var skoj att få komma ut och prata om forskning och försöka få folk att ha roligt, framför allt nu efter pandemin. De sade att det var utsålt men det var mycket lampor på scen och allt annat framför mig blev ganska mörkt, så jag såg inte riktigt publiken.

Du forskar inom matematisk biologi. Vad är det?
– Vi använder matematiska metoder och modeller i kombination med experiment för att försöka förstå biologiska fenomen. Jag studerar komplexitetens utveckling och är intresserad av hur enkla organismer som mikrober kan utvecklas till att bli mer komplexa.

Hur gör man humor av det?
– En grej som är rolig med mitt jobb är att saker som man tror är komplicerade egentligen kan vara ganska enkla när man bryter ned dem. Samtidigt kan det som verkar grundläggande vara mycket mer invecklat än så. Det blir ganska roligt att enkla organismer som parasiter kan vara löjligt komplicerade att förstå, samtidigt som människor kan vara rätt enkla.

Hur hamnade du på standup-scenen egentligen?
– Min fru jobbar på Curiosum, som är arrangör, och en dag informerade hon mig om att jag var anmäld till standup. Jag tyckte ju att det lät kul eftersom jag gillar att gå på sådana föreställningar. Men då sade hon bara ”Nej, nej du ska uppträda!” Så då blev det så.

Linus Hellerstedt

Nummer 4, 2023