Håll koll på alla studenter vid hybridundervisning

På byggingenjörsprogrammet vid Mittuniversitetet är lärarna veteraner på hybridundervisning. Susanne Lindström har stor erfarenhet av hur man kan få alla studenter delaktiga i undervisningen.

15 september, 2021
Susanne Lindström

Sedan 2014 undervisas campus- och distansstudenter som en gemensam grupp på programmet Byggingenjör Hållbart byggande vid Mittuniversitetet. Att utbildningen går gemensamt både på distans och på campus har en speciell historia.

Susanne Lindström

– Vi var Sveriges minsta byggingenjörsprogram. 2012 hade vi 15 sökande till 20 platser. Då var det en student som bodde i Lysekil och som ville läsa på distans fast programmet bara fanns på campus. Han gjorde det med väldigt bra resultat. Då bestämde man att om han klarade det alldeles ensam klarar andra studenter det med stöd från lärare. 2014 infördes den här blandformen. Då gick vi från att vara Sveriges minsta till ett av de största byggingenjörsprogrammen med 150 sökande 2014. I år har vi 399 sökande till 50 platser, säger adjunkten Susanne Lindström som har undervisat på programmet sedan 2017.

I undervisningen har läraren alltid headset och en kamera riktad mot sig. Studenterna i salen är inte i bild. För det mesta är det bara en lärare. Alla föreläsningar spelas in och har läraren presentationsbilder spelas de också in.
– Både som distansstudent och som campusstudent kan du välja att titta på inspelningen i efterhand också. Antingen som repetition eller om du inte kan följa föreläsningen direkt.

Adressera frågor till båda grupperingarna
Den här blandformen är en krävande form av undervisning.
– Det är klart att det är en utmaning. Bland annat är det en utmaning att ”se” både distansstudenter och campusstudenter samtidigt. Man får komma ihåg att adressera frågor till båda grupperingarna, inte bara rikta sig till de man har i rummet så de andra bara blir åskådare. Fråga efter deras synpunkter, alltså direkt ”Ni som sitter på distans, vad …”

De flesta frågor ställs via chatten.
– Vi ska ju hålla koll på chatten samtidigt som vi undervisar, och det är inte alltid så lätt. Jag brukar be studenterna i salen hjälpa mig hålla koll, eller uppmana distansstudenterna att använda mikrofonen och påkalla min uppmärksamhet.

Antagningspoängen till distansstudierna är mycket högre än till kursen på campus. Det stora flertalet av studenterna som söker till distans skulle inte söka om kursen bara fanns på campus. De är kanske bundna av hem och familj och har inte möjlighet att flytta till Östersund.
– Distansstudenterna är oerhört motiverade, vi upplever att de är mer målinriktade och med fokus på att bli klara. Och deras uppsatser håller hög kvalitet.

Får titta i förväg
Också för byggprogrammet vid Mittuniversitetet gjorde covidkrisen att både lärare och campusstudenter kom att arbeta på distans.
– Har man en del av studenterna framför sig i salen ser man om de hänger med. Att föreläsa för 20 svarta datorskärmar är oerhört tungt. Man vet ju inte om de förstår vad jag säger.

Några saker man förändrat kommer man att fortsätta med även efter pandemin.
– Vissa teoritäta delar kommer vi att ha som förinspelade kortare föreläsningar som studenterna får titta på i förväg. Sedan har vi diskussions­seminarier och frågestunder kring innehållet. Då är det enklare att få med alla studenter även muntligt, säger Susanne Lindström.

FAKTA. Begreppsförvirring kring undervisningstermer

• Mittuniversitetet kallar sin modell att undervisa gemensamt på distans och på campus för blended learning. Andra kallar det för hybridundervisning.
  • En annan definition av blended learning är att man spelar in föreläsningar som studenterna ska titta på innan man har seminarier om frågan.