”Samarbeta inte med polska styrets aktörer”

Polska förintelseforskaren Jan Grabowski som i februari fälldes för förtal i en politiskt driven rättegång varnar för pseudovetenskapliga institutioner i Polen.

23 mars, 2021
Kajsa Skarsgård

När Universitetsläraren möter professorn Jan Grabowski över videolänk från Polen har han nyligen blivit fälld för förtal. Straffet: att i framtida upplagor av den historiska antologin Natt utan slut på 1 700 sidor ”rätta” uppgifterna om en byäldste, som enligt nu citerade vittnesmål inte bara räddade judar från nazisterna utan också förrådde 22 judar.
Jan Grabowski och medredaktören Barbara Engelking ska också offentligt be om ursäkt för ”felaktig information”.

Att man som historiker kan anmälas för förtal av enskilda, är något man är medveten om och i sig inte något fel, menar Jan Grabowski som är verksam vid University of Ottowa. Det som däremot gör det här förtalsmålet till en inskränkning av den akademiska friheten är att det inte är den avlidna byäldstens syskonbarn i fråga, en 80-årig kvinna, som väckt och driver frågan. Bakom henne står nämligen Polish Anti-Defamation League, en organisation med nära band till regeringen.

”Ett skandalöst  ingrepp”
Samma organisation var drivande för lagen från 2018 som förbjuder anklagelser mot Polen för medverkan i nazisternas brott, och organisationen har varit öppen med att den kommer att ha som strategi att driva civila förtalsmål.

Jan Grabowski

– Domaren menade att om det finns två motsägelsefulla källor gällande en händelse så har historikern inte rätt att uttala sig om den. Det är ett skandalöst ingrepp i historikers metodologi, för det är historikerns uppgift att värdera källans trovärdighet – inte domstolens, säger Jan Grabowski som har överklagat domen men menar att den avsedda skrämseleffekten på akademiker redan är uppnådd.

Uppmanar till bojkott
Han uppmanar det akademiska samhället till bojkott av det växande antalet pseudovetenskapliga insituioner i Polen, bland annat Institute of National Remembrance, IPN. Dess syfte var vid grundandet 1998 att utreda och informera om brott som skedde i landet under nazi-ockupationen och kommunismen, men sedan 2018 har det bland annat också i uppdrag att skydda den polska nationens rykte.
– Om IPN vill publicera din bok, kommer med en utställning till Sverige eller vill flyga dig till ett fint hotell i Warsawa för en konferens, då ska du helt enkelt inte gå, säger Jan Grabowski.

Orolig för underminering
En annan professor kritisk till IPN är Dariusz Stola, en historiker som 2019 stoppades av kulturministern från en andra period som chef för Museum of the History of Polish Jews i Warsawa, Polin, trots museets framgångar och trots att Dariusz Stola vann tjänstens öppna utlysning.

Han berättar att IPN har en stor forskningsavdelning och är den största utgivaren av historieböcker i Polen. Många seriösa forskare har lämnat institutet, avskedats eller är under överhängande hot om avsked sedan chefer tillsatts för att genomdriva det styrande partiets syn på historien. Den senaste skandalen är att den nya chefen för en lokal avdelning av IPN, Tomasz Greniuch, förekommer på foton från 2007 där han gör nazisthälsningen.

Dariusz Stola

– Regeringen ger överdådiga summor till pseudoakademiska institutioner och etablerar nya mindre. Jag är orolig att de kommer att underminera och marginalisera de riktiga akademiska institutionerna, säger Dariusz Stola som är tillbaka på sin gamla tjänst som professor vid Polish Academy of Sciences.

Historia  och genusvetenskap i skottgluggen
Han säger att universiteten i Polen fortfarande är autonoma för att de utser sina egna rektorer, men att den nya ministern för forskning och utbildning, Przemysław Czarnek, har hotat med att institutioner som agerar mot regeringens politik kommer att få mindre pengar. Historia och genusvetenskap är de akademiska fält som främst hamnat i den polska regeringens skottglugg, enligt Dariusz Stola.

Nyligen ändrade också samme minister själv utvärderingskriterierna för forskningsinstitutioner och forskare genom att bland annat göra publikationer i teologiska tidskrifter mer meriterande. Ansvarig för kriterierna är egentligen en särskild kommitté av akademiker.

Kajsa Skarsgård

FAKTA. Tystnad om Polens press på Sverige

På årsdagen för Förintelsen förra året var historieprofessorn Jan Grabowski inbjuden att tala på ett evenemang på svenska utrikesdepartementet. I den polska tidningen Gazeta Wyborcza säger han senare att utrikesminister Ann Linde (S) då berättat för honom att hon fått ett brev från polens regering med uppmaningen att dra tillbaka hans inbjudan.

Detta vidhåller Jan Grabowski i intervjun med Universitetsläraren, men när tidningen begär ut brevet är UD:s svar att något sådant inte går att finna i arkivet. Universitetsläraren har sedan upprepade gånger försökt få svar på om Ann Linde dementerar Jan Grabowskis uppgifter om deras samtal och brevet från polska regeringen – men UD:s pressjour undviker att svara på den konkreta frågan.

Nummer 4, 2023