Forskare förbättrar hockeyn genom datavisualisering

Hallå där, Patrick Lambrix, professor vid institutionen för datavetenskap på Linköpings universitet, som visualiserar hockeydata tillsammans med kollegan Niklas Carlsson.

25 september, 2020

Vad gör ni för någonting?
– I Linköpings HC taggar coachen alla händelser i matchvideon. Vi tar den datan och visualiserar det som coacherna och spelarna vill ha. Vi fokuserar på målvakter, och kan till exempel visa varifrån motståndaren oftast skjuter. När analysen väl är gjord ligger den i systemet och exempelvis målvaktstränaren kan ta fram den.

Varför håller ni på med just ishockey?
– Det är för att Niklas och jag främst är intresserade av hockey. Niklas spelar i LHC:s veteranlag och jag är mångårig supporter till LHC.

Hur finansieras forskningen?
– Just nu är det mycket fritid, kurser vi håller och studenter som jobbar med oss. Sedan har vi examensarbeten, men riktiga forskningspengar finns inte. Från och med nästa år har vi en fristående kurs inom sport analytics, hittills har vi bara haft det för doktorander.

Hur tänker ni utveckla det här?
– Ett projekt handlar om att i all den data från matcher som finns tillgänglig på webben titta på vilka färdigheter som är viktiga för att en spelare exempelvis ska tillhöra toppskiktet. Ett annat projekt är att vi försöker få nya mått på hur nyttig en spelare är för laget, om man tar hänsyn till kontexten. Det är mycket viktigare att göra mål om det står 1-1 än om det står 5-0.