Bevakar högskolan
Sök
Stäng denna sökruta.
Bevakar högskolan
Sök
Stäng denna sökruta.

Malmö universitet inleder utvecklings­program för akademiskt ledarskap

Replik på Nils Ekelunds debattartikel "Vem tar ansvar för prefekternas arbetsmiljö vid våra lärosäten?"

18 juni, 2020
Kerstin Tham

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

Tack Nils Ekelund för din viktiga artikel om prefektuppdraget (1 juni 2020).

Att vara prefekt är ett både stimulerande och svårt ledarskapsuppdrag som ställer höga krav på akademiskt ledarskap men även på formella kunskaper i ekonomi, administration och gällande regelverk. Nils Ekelund lyfter prefektens behov av ledarskapsutveckling vilket jag håller med om.

Enligt Thomas Sewerin och Gunnar Jonnergård (2014) behöver chefer inom akademin kunna växla mellan ”fyra akademiska ledningsrum” vilket kan vara utmanande och något som behöver adresseras inom lärosätenas ledarskapsutveckling.

Under 2019 publicerades en efterlängtad svensk bok om akademiskt ledarskap med särskilt fokus på prefektens roll. Boken Prefekt: framtidens ledarskap för forskning och utveckling av Mats Edenius och Anders Risling lyfter särskilt fram det akademiska involverande ledarskapet. Boken grundar sig bland annat på en serie av intervjuer med prefekter och ger oss en bra litteraturgenomgång och handledning i hur det akademiska ledarskapet kan främja en god arbetsmiljö och en framgångsrik och kollegialt grundad akademisk kultur.

Med utgångspunkt i denna nya bok har jag som rektor för Malmö universitet valt att satsa på ett ledarskapsutvecklingsprogram i akademiskt involverande ledarskap i samarbete med författarna till boken. Vi har även köpt in boken till alla dekaner och prefekter.

Programmet initieras redan nu i augusti och jag ser fram emot att själv delta och dela med mig av mina egna erfarenheter som akademisk ledare inom akademin. Vid Malmö universitet vill vi stärka såväl det kollegiala inflytandet som det akademiska ledarskapet. Jag har stora förhoppningar om att utbildningen ska ge oss kunskaper och insikter som vi behöver för att uppnå vårt mål.

En annan viktig fråga som lyfts av Nils Ekelund är vikten av att ledningen tar vara på prefekters erfarenheter och kompetens efter avslutad prefektperiod. Kompetensen är ovärderlig i universitetsövergripande projektledning och utredningar av olika slag. Vi har inte råd att inte ta vara på den ledarskapskompetens som prefekter har när de avslutar sina uppdrag.

Kerstin Tham
Rektor vid Malmö universitet

Kerstin Tham

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Ämnen i artikeln:
Dela:
Debatt och krönikor

Per-Olof Eliasson

Per-Olof Eliasson-kronika

Skicka din debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Senaste numret
Tidningsarkiv
Nummer 1, 2024
Nummer 6, 2023
Nummer 5, 2023
Nummer 4, 2023