Hon vill nå ut med vetenskap till barn

Biologen Zorana Kurbalija Novicic vill att vetenskap ska bli mer närvarande i barns vardag. Därför dyker hon upp på kalas och i skolor med sina experiment.

28 maj, 2019
Kajsa Skarsgård
Tomislav Dulic

Det fanns kackerlackor i det gamla huset i Belgrad där Zorana Kurbalija Novicic växte upp. Som femåring fångade hon några i en burk och hällde på föräldrarnas plommon­brännvin som konserverings­vätska.
– De kontaktade då en psykolog för att fråga om det var normalt, berättar Zorana Kurbalija Novicic med ett skratt.

Föräldrarna hade velat att hon skulle bli jurist eller ekonom, men hon fortsatte på sin egen väg.
– Jag samlade insekter och ville bara vara ute i naturen och observera saker.

Efter att ha disputerat inom biologi i Belgrad och jobbat flera år som forskare kom Zorana Kurbalija Novicic till Uppsala universitet 2015 genom EU:s Marie Curie-program. Efter två år av bara forskning insåg hon att hon saknade att jobba med vetenskapsfrämjande arbete för allmänheten. Hon hade hållit på med det i Serbien sedan 2007 där hon bland annat var programkoordinator för Belgrade Science Festival.

Har hållit 50 barnkalas
2018 startade Zorana Kurbalija Novicic företaget Science Market Uppsala med syfte att inte bara nå ut med vetenskap på festivaler några dagar om året, utan också att synliggöra vetenskap i barns vardag året runt.
Detta gör hon nu vid sidan av arbetet som forskare. Hon har hållit i 50 barnkalas där barnen gör experiment som blir till popcorn, glass och klubbor, och sedan får de med sig fler köksexperiment att göra hemma med sina föräldrar.

För att nå ut bredare håller hon också på att bygga upp samarbeten med skolor där hon kan bidra med enkla, roliga och interdisciplinära experiment.
– Framöver hoppas jag kunna erbjuda forskarkollegor över hela världen att jobba med konceptet för att förbättra sina länders utbildning, och i det arbetet inte vara beroende av regeringar utan bara av vår egen kunskap och lusten att sprida den.

Kajsa Skarsgård

Zorana Kurbalija Novicic är anställd till 60 procent som forskare vid Akademiska sjukhuset i Uppsala där hon undersöker hur litium verkar vid behandling av psykiatriska diagnoser. Resten av tiden jobbar hon med att främja vetenskap i barns vardag.