Fler forskare i USA väljer att engagera sig politiskt

Historiskt många personer med bakgrund inom forskning och naturvetenskap sökte politiska poster i USA:s mellanårsval. Organisationen 314 Action hjälpte dem att driva politisk kampanj och satsar härnäst på valen till lokala skolstyrelser.

21 november, 2018
Kajsa Skarsgård
Jasmine Clark, lektor vid Emory-universitetet i Atlanta, Georgia, ställde upp i delstatsvalet för första gången och vann platsen i representanthuset från den sittande republikanska motkandidaten.

För Jasmine Clark, mikrobiolog och lektor vid Emory-universitetet i Atlanta, Georgia, började det med president Trumps attacker på vetenskap och fakta. Hon blev vald att leda organiseringen av March for Science i Atlanta, där 10 000 personer kom att delta, och blev sedan mer politiskt aktiv.

När hon insåg att hennes hemdistrikts republikanska representant i delstatskongressen inte hade någon motkandidat i mellanårsvalet bestämde hon sig för att utmana honom under Demokraternas flagg.
– Jag ville ge människorna i mitt område ett faktiskt val, säger Jasmine Clark som sedan vann över republikanen med 240 röster.

Delstatskongressens politik påverkar Georgias omkring tio miljoner invånare. Jasmine Clarks prioriteringar är satsningar på utbildningsväsendet och att den halva miljon Georgia­bor som är utan tillgång till sjuk­vård ska få det.
Hon byggde upp sin kampanjstab på egen hand, parallellt med heltidsarbetet på universitetet. Att en kandidat måste ha råd att ta ledigt eller orka ha två heltidsarbeten, tror hon är en anledning till att personer från akademin sällan kandiderar på högre politisk nivå.

Historiskt många
Organisationen 314 Action stöttar kandidater med bakgrund inom naturvetenskap och forskning genom utbildningar, marknadsföring och nätverk av finansiella bidragsgivare.
Sedan presidentvalet har 7 000 kontaktat organisationen med intresse att ställa upp i ett val i allt från lokala skolstyrelser till den federala kongressen. 500 gick vidare med idén med stöd från 314 Action. Av de 60–70 federala kongresskandidaterna vann 13 primärvalen och åtta valdes in i kongressen. Enligt 314 Action är bara det historiskt.

Shaughnessy Naughton

Organisationen grundades av kemisten Shaughnessy Naughton, efter att hon som förstagångskandidat till en delstatskongress inte nådde hela vägen och insåg behovet av professionellt kampanjstöd för de som är nya i politiken.
– Vissa tycker att vetenskapspersoner inte ska involvera sig i politiken. Om det hade fungerat så hade vi inte sett upprepade attacker på vetenskapen, säger Shaughnessy Naughton.

Kajsa Skarsgård