Oro bland Brasiliens universitetslärare när Bolsonaro blir president

Hallå där, Marcia de Noronha Santo de Ferran, universitetslärare i konst- och kulturvetenskap vid Universidade Federal Fluminense, Rio das Ostras, Brasilien.

19 november, 2018
Clara Lee-Lundberg

Vad är din reaktion på att Jaír Bolsonaro nu är Brasiliens nya president?
– Precis som miljontals andra brasilianare är jag fortfarande i chock. Många av oss trodde inte att den högerextrema, starkt religiösa politik som Bolsonaro står för skulle vinna så många röster.

Vilka konsekvenser kan Bolsonaros politik få för universitetslärare i Brasilien?
– Dagen efter valet invaderade polis och militär många universitet och beslagtog anti­fascistiskt material och val­affischer från arbetarpartiet PT. Bolsonaros anhängare hotar med att förfölja universitets­lärare, bedriver hatkampanjer på sociala medier och kräver att vissa kurser läggs ner. Den nya regeringen vill införa avgifter på de statliga universiteten, sänka lönerna, minska forskningsanslag och censurera vissa teman i undervisningen. En annan konsekvens är att många universitets­lärare och forskare kommer att tvingas i exil.

Alla som är kritiska har inte möjlighet att emigrera. Vad gör ni som är kvar?
– I egenskap av akademiker måste vi förstå hur de här rasistiska, misogyna och totalitära idéerna har fått så stor spridning. Men vi måste också utveckla taktiker för att garantera vår egen integritet och säkerhet; undvika att föra samtal på Whatsapp, knyta demokratiska och progressiva advokater till de statliga universiteten och försöka upprätthålla det fria, kritiska tänkandet. Det är nämligen det som en förtryckande regim allra mest vill förbjuda.

Clara Lee-Lundberg