Snabbtänkta forskare gör rekordsnabb valanalys

Redan den 20 september kommer en forskningsrapport om valet 2018. Det är resultatet av ”Snabbtänkt”, ett för Sverige unikt projekt som har initierats av Mittuniversitets forskningscentrum Demicom.

27 augusti, 2018
Kajsa Falasca, lektor, Mittuniversitetet
Kajsa Falasca, lektor vid Mittuniversitetet.

Drygt 80 forskare från tolv svenska och sju utländska lärosäten samarbetar och bidrar till den digitala rapporten med reflektioner och analyser av valrörelsen, medier, kampanjer, kommunikation, partier och politiska frågor.
– Det är otroligt viktigt att i sin forskarroll ta tredje uppgiften på stort allvar och Snabbtänkt är ett sätt att föra ut forskning till andra än studenter och forskare, säger Kajsa Falasca, lektor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Demicom.

Tillsammans med Lars Nord, professor i politisk kommunikation, Marie Grusell, docent i medie- och kommunikationsvetenskap och Niklas Bolin, docent i statsvetenskap ingår Kajsa Falasca i den redaktion som ska sammanställa forskarnas bidrag.

Inom ramen för projektet har Demicom från mars i år och fram till valet också producerat fyra avsnitt av podden Snabbtänkt.

Motvikt till åsiktsdrivet innehåll
En del inspiration till Snabbtänkt kom från Storbritannien där Centre for the Study of Journalism, Culture & Community vid Bournemouth University arbetade efter ungefär samma modell i samband med valet 2017, vilket resulterade i rapporten: UK Election Analysis 2017: Media, Voters and the Campaign. Early reflections from leading academics.
– Forskningens röst blir en motvikt mot allt åsiktsdrivet innehåll som finns i medierna under en valrörelse med mycket fokus på ”spelet” men mindre plats för sakliga perspektiv och fakta, säger Kajsa Falasca.

– Det är ju alltid väldigt många forskare från olika fält som tittar på valrörelsen, men ofta presenterar vi vår forskning långt efter ett val.

Begränsat utrymme
Att det ska gå betydligt snabbare den här gången innebär nya förutsättningar för forskarna, förutom att lämna sitt bidrag den 12 september, det vill säga tre dagar efter valet, är utrymmet begränsat till en manussida (800 ord) per forskare, utan referenslista.
– Det är en utmaning eftersom forskare inte är vana vid att arbeta på det sättet, säger Kajsa Falasca.

Och så gäller självklart också högt tempo för redaktionen vid Demicom, som bara har en dryg vecka på sig att sammanställa och tillgängliggöra rapporten.

Rapporten kommer att presenteras och diskuteras på ett seminarium på Myntkabinettet i Stockholm torsdag 20 september samt på Statistiska Centralbyråns demokratidag 21 september.