Hallå där Markus Öbrink…

... språklärare vid universitetet i Olomouc, 20 mil öster om Prag.

24 april, 2018
Sören Viktorsson

Hur hamnade du i denna mähriska stad med runt 100 000 invånare?
– Efter min fil mag i Uppsala 2004 gick jag en månads språkkurs i Brno och träffade tjeckiskan Milena. Så fick jag erbjudande att undervisa i engelska på en språkskola här.

Och i dag är du lärare vid stadens Palacký-universitet?
– Ja, jag undervisar i främst engelska men även svenska på universitetets Språkcentrum.

Hur stort är intresset för att läsa svenska?
– Jag har dels en nybörjargrupp, dels en på fortsättningsnivån. Totalt handlar det om cirka 20 studenter.

Hur är det att undervisa här?
– Vi har en kortare termin än Sverige, så allt är mer intensivt. Eftersom språkundervisning i mycket bygger på repetition kan det vara svårt hinna med allt. Studenterna förväntas studera stora mängder på egen hand.

Tjeckiska har rykte om sig att vara komplicerat…?
– Det är ganska lätt att lära sig grundläggande fraser. Men på en mer avancerad nivå är det svårt med mycket böjningar av orden. Jag har lärt mig främst genom att prata och gör det numera automatiskt, om än med en del grammatikfel.

Du flyttar inte tillbaka till Sverige?
– Jag och min fru har våra jobb och vänner och lägenhet här. Den tjeckiska vintern startar en månad senare och slutar en månad tidigare än den svenska och det passar oss.

Sören Viktorsson