Han låter hårdrocken influera sitt vetenskapliga arbete

Hallå där, Mats E. Eriksson, paleontolog i Lund som skrivit den infallsrika och roliga populärvetenskapliga boken Hårdrocksfossil (AoV förlag, 2017).

22 mars, 2018

Vad handlar boken om?
– Det är en kombination av mina största intressen, vetenskap och vetenskapshistoria med fokus på paleontologi, jag är väldigt fascinerad av fältets gryning. Jag har också sedan barnsben varit intresserad av både konst och musik och i den här boken kombinerar jag de engagemangen till vad jag tycker är en spännande blandning.

Varför har du gett ut den här boken?
– Inom populärvetenskapen får jag utrymme för en språkligt kreativ ådra. Plus att jag kan gå långt utanför mina forskningsprojekt och djupdyka i kuriositeter och anekdoter inom mitt fält, så jag får fritt spelrum att leva ut mina lustar på flera olika plan.

Hur kopplar du hårdrock till paleontologi?
– När jag var doktorand och upptäckte tidigare okända arter gav jag dem namn efter bland andra Frank Zappa och Lemmy i Motörhead. Nyheten spreds snabbt och jag förstod att det fanns ett intresse för sådana kuriositeter. Det ledde också till att en dansk konstnär ville göra skulpturer av mina hårdrocksfossil. Ur det samarbetet föddes 2013 den framgångsrika vandringsutställningen Rock Fossils som fortfarande turnerar runt i Europa. Det ledde även till att jag spelar in musik tillsammans med etablerade musiker.

Ska du fortsätta med populärvetenskap?
– Den utåtriktade verksamheten ligger mig väldigt varmt om hjärtat så jag kommer att fortsätta dela min passion och försöka få andra människor att upptäcka det fantastiska med livets utveckling på jorden.