Stor universitetslärarstrejk rasar i Storbritannien

Tiotusentals universitetslärare i Storbritannien inledde i torsdags den största strejken någonsin inom landets högskolesektor. Strejken omfattar de flesta av landets universitet och handlar om pensionsvillkoren.

27 februari, 2018
Sören Viktorsson

Från administrativt håll vill man genomföra förändringar i pensionsplanen USS som är gemensam för lärarna vid dryga 60-talet av landets universitet.
Enligt universitetslärarnas fackförbund University and College Union, UCU, skulle förändringen kunna medföra en försämring på 10 000 pund årligen, vilket ungefär motsvarar 115 000 svenska kronor.
Förra veckans tvådagarsstrejk kan komma att följas av sammanlagt uppemot 14 strejkdagar under en flera veckor lång period, förutsatt att parterna inte kan hitta någon ömsesidigt acceptabel överenskommelse.

SULF ger sitt stöd
SULF:s ordförande professor Mats Ericson ger sitt och förbundets stöd till de strejkande kollegorna i UCU.
– Universitetslärare har generellt alltid haft sämre betalt än andra grupper med samma utbildningsnivå. En anständig pension är en liten kompensation för detta.
– Dåliga arbetsförhållanden är ett allvarligt hot vad gäller professionens attraktivitet över hela Europa och därför står vi våra kollegor bi i denna strejk, fastslår han i ett engelskspråkigt uttalande.

I morgon, onsdag, inleds dessutom ytterligare en strejk vid 15 brittiska universitet och då handlar det om missnöje med ett lönebud på bara en procents höjning.
Denna strejk varar till och med torsdag och på onsdag eftermiddag kommer man att sälla sig till de ”pensionsstrejkande” kollegorna i en massdemonstration i London.

Sören Viktorsson