Helene Hellmark Knutsson KU-anmäls för uttalande i Universitetsläraren

Moderaten Betty Malmberg har KU-anmält minister Helene Hellmark Knutsson (S) för ministerstyre. Skälet är statsrådets uttalande i Universitetsläraren om campusfrågan vid BTH som fick rektor att avgå.

6 juli, 2017
Betty Malmberg

Betty Malmberg (M) är ledamot i riksdagens utbildningsutskott, med ansvar för högre utbildning och forskningsfrågor.
Bakgrunden till hennes anmälan till konstitutionsutskottet, KU, är att när rektor vid Blekinge tekniska högskola, Anders Hederstierna, ville lägga ner campus i Karlshamn gjorde ministern för högre utbildning och forskning Helene Hellmark Knutsson ett uttalande i Universitetsläraren. Uttalandet fick Hederstierna att först skrinlägga planerna på sammanslagning av campus och sedan att avgå i förtid.
– Med tanke på vad som tidigare hänt vid Högskolan Dalarna och vad som stod i uttalandet har jag förståelse för varför rektor valde att avgå. Men jag blev bekymrad över att rektor avgår i protest mot den kommentar han fått från ministern, säger Betty Malmberg.

Regeringen styr över högskolor och andra myndigheter bland annat genom regleringsbrev. Vid den omtalade striden kring Högskolan Dalarna om nedläggningen av campus Borlänge skrev regeringen in i regleringsbrevet att lärosätet ska ha campus både i Falun och Borlänge.
Men ett enskilt statsråd har inte makt att genom ett beslut direkt ingripa i myndigheternas löpande arbete.

”Får inte missbruka sin ställning”
I fallet med BTH var det en enskild minister som gjorde ett informellt uttalande.
– På det viset kan man säga att Helene Hellmark Knutsson rundar principen om ministerstyre. Indirekt påverkade hennes uttalande beslutsprocessen vid BTH. I hennes uttalande måste man väga in vad som hände i Dalarna, vilket rektor vid BTH gjorde när han tolkade ministerns uttalande som att han inte skulle få lägga ned ett campus. Man får inte missbruka sin ställning som statsråd och jag tycker det är viktigt att KU klargör om det skett i det här fallet.

Betty Malmberg menar att frågan också handlar om rektorernas handlingsfrihet att styra över sitt lärosäte.
–Jag tycker det är viktigt att man också får till stånd en diskussion om rektors mandat. KU-anmälan kan bidra till det, säger hon.

Helene Hellmark Knutsson ger en kommentar via sin pressekreterare Jens Petersen.
– Vi har noterat att en KU-anmälan har gjorts och vi kommer att avvakta tills KU har behandlat anmälan. Där är vi i dag, säger han.