BTH:s rektor avgår i protest

Blekinge tekniska högskolas rektor Anders Hederstierna avgår i förtid som en markering mot minister Helene Hellmark Knutsson (S). Hederstierna anser att regeringen lägger sig i lärosätets inre angelägenheter.

6 juli, 2017
Efter att Anders Hederstierna tolkat ett uttalande av Helene Hellmark Knutsson (S) som att BTH inte får lägga ned campus i Karlshamn väljer rektorn nu att avgå i förtid som en markering mot ministern.

I ett brev till BTH:s styrelse begär Anders Hederstierna entledigande från posten som rektor. Som en följd av det kommer styrelsen att rekrytera en ny rektor.
– Högskolans ledning har tagit ett stort ansvar när det gäller att anpassa verksamheten till den åtstramning som varit de fyra senaste åren. Det har varit väldigt tufft, säger Anders Hederstierna.

På grund av neddragna anslag har lärosätet tvingats banta bort 1 000 studenter. Högskolan är nu nere på 2 500 studenter, undantaget de internationella studenterna. I det läget ville Anders Hederstierna i våras utreda en nedläggning av campus Karlshamn med 300 studenter.
– Som jag ser det är det inte frågan om ett eller två campus utan om utbildningskvaliteten. Jag anser att jag har ansvar för att högskolan erbjuder hög kvalitet på framförallt utbildningen och ville lyfta frågan om vi med så få studenter kan erbjuda tillräckligt bra kvalitet på två campus.

Men ministern för högre utbildning och forskning Helene Hellmark Knutsson (S) signalerade i ett uttalande i Universitetsläraren att regeringen inte tänkte låta BTH lägga ner campus i Karlshamn, vilket fick Anders Hederstierna att agera.
­– Innan regeringen satte ner foten om att vi måste vara kvar i Karlshamn, som man gjorde med Högskolan Dalarna och campus Borlänge, så stoppade jag hela frågan för att inte hamna i en sådan situation.

”Ger mig inte oreserverat mandat”
Nu tar han alltså nästa steg och avgår i förtid.
”Regeringen har visat att man inte ger mig oreserverat mandat i en fråga som rör en så grundläggande sak som högskolans utbildningskvalitet. Därför väljer jag att på principiella grunder göra en markering”, skriver han i ett brev till högskolans styrelse.
– Man får se det som en markering, eller en protest. Jag kallar det själv för markering men i lokaltidningar har det kallats för protest, säger han.

Anders Hederstierna agerar konsekvent. Han var en av undertecknarna när alla rektorer för landets lärosäten i en debattartikel protesterade mot att regeringen förra hösten körde över Högskolan Dalarnas ledning när den ville lägga ner Campus Borlänge.
– Jag har fått en del reaktioner från andra rektorer, både nuvarande och pensionerade, som uttrycker sitt stöd till följd av den artikeln.

Ministern: Principiellt plan
Minister Helene Hellmark Knutsson kommenterar Anders Hederstiernas avgång via mejl.
– Precis som jag lyft tidigare så är det en viktig utgångspunkt i regeringens politik att det ska finnas tillgång till högre utbildning av hög kvalitet i hela landet. Mitt uttalande förmedlade regeringens politik på ett principiellt och generellt plan. Jag vill också betona att jag utgår från att ledning och styrelse ser till verksamhetens bästa utifrån det uppdrag som de har från regeringen, meddelar statsrådet.

Saco-S stödjer markeringen
På BTH är det knappast någon som ställer fram tårtan för att fira att rektor avgår i förtid.
– Hederstierna har gjort ett bra jobb, och överlag är han populär som rektor. Bland våra medlemmar är det många som tycker att beskedet är tråkigt, man ser det som en förlust för högskolan, säger Mikael Åsman, ordförande för Saco-S på BTH.

Mikael Åsman anser att Anders Hederstiernas besked är en mycket stark markering mot att politikerna griper in i lärosätens inre angelägenheter.
– Saco-S på BTH stödjer honom i hans markering mot regeringen. Vi tycker inte om att politikerna lägger sig i. Men vi vill betona att vi inte tar ställning för eller emot campus i Karlshamn, vi har inte fått någon utredning att ta ställning till, säger Mikael Åsman.

Efter ministerns besked att campus Karlshamn bör vara kvar har Anders Hederstierna lagt fram en alternativ handlingsplan för styrelsen.
– Planen är att försöka få mer utbyte mellan våra två campus så att studenter, lärare och kurser i Karlskrona vid några tillfällen är i Karlshamn och tvärtom, så vi får lite mer trafik mellan campus. Vi får se hur realistisk den planen är.

Rekrytering i höst
Arbetet med att rekrytera en ny rektor börjar på allvar till hösten.
– Styrelsen har tillsatt en rekryteringskommitté på sammanträdet 19 juni, och rekryteringsarbetet ska starta efter styrelsens internat i september. Vi hoppas kunna attrahera duktiga personer. Målet är att vi ska ha en kandidat innan nästa sommar, säger Mikael Åsman.

Anders Hederstiernas förordnande som rektor går ut i januari 2019. Han lämnar det öppet om han skulle ha kandiderat för en ny sexårsperiod, han fyller 65 under nästa mandatperiod. Vad han själv kommer att göra efter sin avgång är oklart.
– Jag har en lärartjänst i företagsekonomi i botten, ett ämne som jag själv har medverkat till att lägga ner i samband med att vi skulle dra ner på utbildningarna. Men jag tror säkert att det löser sig, säger han.