Hon cyklar 200 mil för att uppmärksamma orättvis vård

Hallå där Ulla Hellstrand Tang, som den 31 mars disputerade på förebyggande fotvård för diabetessjuka och nu ger sig ut på en 200 mils cykelturné genom Sverige.

20 april, 2017

Hur kommer det sig att du disputerat på det ämnet?
– Jag började som fotterapeut för 35 år sedan. Då mötte jag massor med personer med diabetes som hade problem med sår på fötterna. Så jag utbildade mig till ortoped­ingenjör så att jag kunde förebygga problemen. Sedan har jag alltid deltagit i olika forskningsprojekt och 2011 blev jag uppmanad att forska själv.

Vad ska du göra nu?
– Den 29 april börjar jag och medcyklister en turné med cykel genom Sverige, Hoj 17. Den startar i Göteborg och går vidare till bland annat Norrköping och Stockholm och norrut ända till Jokkmokk. Sedan tar vi inlandsbanan till Storfors och cyklar västkusten söderut mot slutmålet Jonsereds Herrgård utanför Göteborg den 30 juli. Resan sker under enkla former med övernattning i tält.

Varför gör du den här cykelresan?
– Syftet är att uppmärksamma de stora skillnaderna inom vården vid fotkomplikationer på grund av diabetes. Tyvärr beror det på var man bor i Sverige vilken vård som erbjuds. Vid alla större stopp ordnar vi möten tillsammans med lokala patientföreningar där vi diskuterar med sjukvårdspersonal, politiker och patientrepresentanter hur vården lokalt kan bli bättre. En genväg till bättre vård är att använda de e-hälsoappar jag tagit fram.

Hur blir det att cykla 200 mil i sommar?
– Det ska bli härligt. Jag har sett fram emot det, det är en lisa för själen att vara utomhus.