Missa inte vår bevakning av Almedalen

Nu på söndag den 28 juni startar årets upplaga av Almedalsveckan. Den pågår till den 5 juli. Universitetsläraren rapporterar här på webben och på Twitter från några av seminarierna som berör högre utbildning.

25 juni, 2015
Anders Jinneklint
Malin Ericsson, Region Gotland
Folkvimmel på Donners plats i Visby, Almedalsveckan 2014
Det var trångt på Donners plats i Visby under Almedalsveckan 2014.

Almedalsveckan kommer att bli lika stor som under valåret 2014, sett till antalet evenemang. Det förutspår arrangörerna. Den 17 juni var 3 300 evenemang publicerade på Almedalens webbplats, 166 av dessa inom ämnesområdet utbildning.

Universitetsläraren är på plats i Almedalen och rapporterar bland annat från några av de aktiviteter där SULF medverkar.

Forskaren – bro mellan verkstad och vetenskap är rubriken på ett seminarium som SULF arrangerar tillsammans med Sveriges Yngre Läkare (SYLF) måndagen den 29 juni. Där diskuteras förutsättningarna för att kombinera forskning med att fortfarande vara yrkesverksam. ”Vi tror bland annat att den dubbla rollen kan bidra till att forskaren kan fungera som en naturlig brygga för att föra ut och implementera forskningsrön utanför forskningsvärlden”, skriver SULF i sitt program. Helene Hellmark Knutsson, minister för högre utbildning och forskning, är en av de medverkande i panelen.

Följ rapporteringen från detta och andra intressanta nyheter i Almedalen här på webben och på Twitter @univlararen.

Anders Jinneklint
Malin Ericsson, Region Gotland