Lagändring om upphovsrätt är önskvärd

En lagändring om doktoranders upphovsrätt är önskvärd. Det skriver styrelsen för SULF:s doktorandförening.

15 juni, 2015
Styrelsen för SULF:s doktorandförening

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens/skribenternas egna.

SULF:s doktorandförening (SDF) instämmer i Eivind Torps debattartikel Vem äger rätten till doktoranders forskningsresultat?. Den belyser en situation som kan vara väldigt besvärande för doktorander. Maktrelationer till handledaren är avgörande för en doktorands karriär, speciellt när handledaren också är projektchef.

I idealfallet ska kommunikationen och publiceringsstrategin diskuteras öppet mellan doktorand och handledare, men om detta inte sker måste doktoranden kunna försvara sig och det material som har samlats inför publikation.

En lagändring om doktoranders upphovsrätt är önskvärd för att undvika interna konflikter och datastöld. Vi i SDF:s styrelse är medvetna om att en lagändring är en långsiktig process, men vi uppmanar ändå att SULF tar upp det som en relevant fråga för framtida diskussioner på förbundets kongress i november 2015.

Styrelsen för SULF:s doktorandförening

Vad tycker du? Skicka in din replik eller debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se