Självklart val för studentkåren att delta i satsningen

Emanuel Magnusson är ordförande i studentkåren vid Mittuniversitetet i Östersund.

När Emanuel Magnusson blev ordförande för Studentkåren i Östersund 2021 var kåren redan involverad i supported education. – Jag tror inte det tog många sekunder för min företrädare att svara ja på att vara med i projektet, för det är så himla tydligt att det är studenterna till gagn, säger han.

8 februari, 2024
Annelie Åsén

Emanuel Magnusson vill lyfta fram att studenter, kanske mer än en del andra grupper, påverkas av världshändelser och ett tufft ekonomiskt läge. Då är det inte konstigt om man behöver någon att prata med, menar han.
– Jag tror att alla sådana här extra tjänster är bra för studenter. Särskilt om man är 18–19 år, kommer med en pandemi i ryggsäcken, det är krig i Europa och ekonomiskt kaos.

Emanuel Magnusson

Ordförande i studentkåren i Östersund, Mittuniversitetet

Många studenter har ett jobb vid sidan av för att klara sig ekonomiskt, men det kan göra att de kommer efter med studierna och blir stressade, enligt Emanuel Magnusson. Just stress och prestationsångest är bland de vanligaste bekymren han möter bland medlemmarna.
– Man känner att man bävar för alla förväntningar. Både i studier, jobb och annat ideellt engagemang. Kanske från familjen också. Du förväntas vara allt för alla hela tiden.

Han säger att kåren i allt större utsträckning hänvisar sina medlemmar till studenthälsan, supported education eller andra stödfunktioner, han tycker att de kompletterar varandra och lyfter fram som en fördel att supported education inte kräver något läkarintyg.
– Jag träffade nyligen en student som uppskattade att få prata med någon utan att det behöver vara en terapeut eller en psykolog. En del tycker att det känns jobbigt att gå till studenthälsan för att det ligger synligt i en korridor, och om man känner att man inte mår jättedåligt men behöver prata med någon, då är supported education perfekt. Det känns modernt.