Självstudiekurs ger studenter vägledning

En mooc på Mälardalens universitet ska hjälpa studenter att hitta motivation och klara utbildningen.

28 mars, 2023
Lisa Beste

När Marina Bergman skrev tredje upplagan av boken Att studera på högskolan – studieteknik och motivation på vägen, bestämde hon sig för att också göra en mooc, massive open online course.

Marina Bergman är pedagogisk utvecklare vid Mälardalens universitet och moocen är en del av lärosätets satsning på livslångt lärande.
– Moocen och boken ska inspirera studenter att skapa förutsättningar för sitt lärande, utveckla bra studievanor, förstå vad motivation är och inte. Lärare kan ladda ner kursen och använda den som en modul i sina egna kurser.

Marina Bergman

Nio delar
Moocen liksom boken har nio delar respektive kapitel. För varje del finns en webbsida som börjar med ett citat som säger något om kapitlets tema och en film på två till tre minuter där Marina Bergman peppar studenterna. Det handlar om sådant som hon efter sina 20 år på högskolan vet att många studenter behöver hjälp med.

I en av filmerna säger hon ”Jag vill att du ska älska examinationer”.
– I stället för att studenter ska se examinationer som ett straff vill jag att de ser dem som ett fantastiskt tillfälle att få testa och visa vad de kan och bli trygga i sin nya kunskap.

Inga genvägar
Många studenter av i dag behöver inse att det inte finns några genvägar till kunskap. Det tar tid att lära sig nya komplicerade saker. De behöver träna på uthållighet och kämpa på med saker som är svåra och jobbiga. Lägga ifrån sig mobiltelefonerna och koncentrera sig, enligt Marina Bergman.

De behöver också förstå att motivation ofta handlar om att stå fast vid långsiktiga mål, att allt inte är lustfyllt när man studerar.
– Samtidigt vill jag att studenter ska veta att utbildning är mycket mer än att lära sig fakta. Högskolestudier innebär att utveckla färdigheter som kritiskt tänkande, problemlösning, samarbetsförmåga och självmedvetenhet.

Moocen öppnade i december och Marina Bergman berättar att 175 personer just nu är inne på kursen och att det har skett 15 nedladdningar av den i lärplattformen Canvas.

Lisa Beste

Moocen finns på open.mdu.se och är öppen för alla i Sverige. Videorna finns också i en spellista på Youtube.