”Varje jul har vi med en ny maträtt på julbordet”

Ungdomskulturen kring vegetarianism på 1990-talet ledde Christel Larsson in på sin forskarbana. Som professor i kostvetenskap har även hon mer grönsaker på tallriken – och på julbordet.

13 december, 2022
Kajsa Skarsgård
Christel Larsson blev på 1990-talet Sveriges första doktorand i kostvetenskap. Hennes avhandling handlade bland annat om vegetarianism bland ungdomar.

Christel Larsson har med glädje noterat hur vegetarisk mat tagit en allt större plats på svenska julbord. För vad hennes forskningsfält har visat är att vi behöver äta mer grönsaker i proportion till kött för att ha en hälsosam diet.

Tre delar vegetabilier och en del animalier, beskriver hon som en bra balans på tallriken. Det är så hon själv strävar efter att äta, även på julen då animalierna dominerar många bord. De senaste åren har Christel Larssons familj bestämt att det till varje julbord ska introduceras en ny rätt.
– Det är ett roligt sätt att få förnyelse. Det kan vara ett inslag från andra matkulturer, möjlighet till fler vegetariska rätter eller något annat alternativ till det traditionella.

Första doktoranden i ämnet
Christel Larsson är professor och vicedekan vid Göteborgs universitet. I mitten av 1990-talet blev hon Sveriges första doktorand i kostvetenskap, vid Umeå universitet.

På den tiden var vegetarianism och veganism en stor ungdomsrörelse i staden. Christel Larsson fascinerades av att ungdomar själva var pådrivande för en mer vegetarisk kosthållning, i linje med vad forskningen förespråkade men utifrån ett folkhälsoperspektiv i stället för från ett etiskt perspektiv.

Få studier om ungas vegetarianism
Detta, och vad ungdomarna fick i sig – och inte – näringsmässigt från sin kost, handlade hennes avhandling om. Sedan dess har hennes forskning fokuserat mer på matvanor och motion generellt för att förebygga ohälsa. Men i och med en ny våg av vegetarianism, denna gång driven med miljöargument, har hon påbörjat ett nytt, internationellt forskningsprojekt om unga och vegetarisk kost.
– Vegetarianism bland unga var relativt obeforskat på 1990-talet när jag skrev min avhandling, och till min förvåning har väldigt få studier gjorts sedan dess. Så det är dags igen!

Kajsa Skarsgård

FAKTA. Professor i kostvetenskap

Christel Larsson är professor i kostvetenskap och vicedekan på utbildningsvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet. På fritiden är hon gärna i sin sommarstuga eller ute med båten i Västkustens skärgård.