Karolinska institutet stänger Hongkong-filial

KI stänger sin filial i Hongkong, men öppnar ett nytt center i samma lokaler. Finansieringen för det nya centret innebär att KI-forskningen i Hongkong också i fortsättningen blir beroende av Peking-styrda politiker, skriver Universitetslärarens krönikör MarieLouise Samuelsson.

8 december, 2022

Detta är en krönika. Åsikterna är skribentens egna.

Karolinska institutet (KI) avvecklar alltså sin filial i Hongkong, Ming Wai Lau Centre (MWLC), under nästa år.

Därmed sätter man punkt för ett tvivelaktigt kapitel i KI:s historia, där förutsättningen var donationsmiljoner från en korruptionsmisstänkt finansman.

Jag fick tips om bakgrunden till KI:s satsning i Hongkong under sommaren 2017, tipsaren verkade seriös, men jag var ändå beredd att avfärda det eftersom det vederbörande berättade lät så osannolikt.

Skulle KI verkligen öppna utlandsfilial genom att göra affärer med det redan då Peking-nära styret i Hongkong? Hade en rektor vid ett svenskt lärosäte gjort sig beroende av CY Leung, Hongkongs hårdföre chefsminister som varit personligen ansvarig för att fängsla de studenter och lärare som deltog i paraplydemonstrationerna 2014? Samma år som KI-ledningen och CY Leung finslipade sina planer?

Men tipset jag fått visade sig stämma och ju mer jag kontrollerade desto mer häpnadsväckande blev historien (se Universitetslärarens rapportering 2017).

Att den donation som KI fått härrörde från korrupta pengar hade redan uppmärksammats i internationell press (bland annat South China Morning Post) och en genomgång av KI:s diarieföring visade att den som skaffade fram de 400 miljonerna, det vill säga förmedlade kontakt mellan KI och donatorn var förutnämnde CY Leung.

Brevväxlingen mellan honom och dåvarande rektor Anders Hamsten var förtrolig och fylld av storslagna planer, Hongkongfilialen skulle bli en perfekt ”gate way” till fastlands-Kina. CY Leung som var Pekingregimens man fick dock nobben på sitt krav att att ”China” skulle ingå i KI-filialens namn.

Visste då inte KI vad man gav sig in på? Jodå, det var tvärtom med stor entusiasm dåvarande KI-ledningen beslutade att Hongkong var den lämpligaste platsen för att utveckla KI:s forskning inom regenerativ/reparativ medicin.

Hamstens efterträdare Ole Petter Ottersen valde som bekant att fortsätta att driva filialen i Hongkong.

När han nu (30 november) i sin blogg tillkännager avvecklingen försäkrar han att ”KI under hela den period som MWLC varit verksamt i Hongkong haft fokus på akademisk frihet”. KI har, enligt Ottersen, ”inte funnit tecken på politisk överstyrning” och ”om så hade varit fallet hade centrumet avvecklats omedelbart”.

Att KI-ledningens till synestrosvissa förhållande till Hongkong består visar sig i öppnandet av det nya centret, i MWLC:s lokaler. Det handlar om ett samarbete med Chinese University of Hongkong (CUHK) som får namnet Center for Neuromusculoskelatal Restorative Medicine (CNRM).

Den nya samarbetspartnern CUHK har sedan länge kväst protesterande studenter och avskedat självständiga lärare. Att kommunistpartiet har ett fast grepp om universitet visar sig i sådant som att ”patriotiska studier” är obligatoriskt.

Vidare kommer finansieringen av det nya centrumet från Innovation and Technology Commission HKSAR, som lyder direkt under Hongkongs och därmed Pekings regering.

Men från KI-ledningens håll ses detta som ”en väg framåt”, för att ”säkerställa” den forskning som KI inledde vid MWLC. KI har för all del inte längre något arbetsgivaransvar för ”sina” forskare i Hongkong, frågan är vilket ansvar man tycker sig ha för ”akademisk frihet” när det nya centret inleder ett nytt kapitel i KI:s oförvägna utlandsverksamhet.

Journalist och mångårig medarbetare på Universitetsläraren som med jämna mellanrum återkommer med nyhetskrönikor på universitetslararen.se

Håller du med eller inte? Skriv till redaktionen.

Nummer 4, 2023