SULF sparade närmare en miljon på digital kongress

Hallå där, Git Claesson Pipping, SULF:s förbundsdirektör, som kan konstatera att notan för förbundets kongress 2021 landade på 412 822 kronor.

11 februari, 2022
Linus Hellerstedt

Budgeten för kongressen var på 1,3 miljoner kronor. Hur ser du på den skillnaden?
– Det är förfärligt att vi inte kunde ha en kongress som var på plats. Det hade varit mycket bättre för demokratin. Inga SULF-pengar i världen kan vara värda att inte kunna träffas ordentligt under ordnade former.

Så det var inte bra att det blev billigare?
– Jo, det är självklart att vi ska vara försiktiga med medlemmarnas pengar. Men SULF är en demokratisk organisation och demokrati är inte gratis. Jämför vi så ser det kanske mycket ut med en budget på 1,3 miljoner kronor. Men om vi räknar med att bortåt 140 personer ska resa, bo över natten, rimligen ha någonting gott att äta och att man ska ha en lokal som är stor nog att vara i så är det inte särskilt mycket.

Varför blev det så mycket billigare?
– Inga resekostnader, inga övernattningar, ingen mat och ingen hyra av stora lokaler. Det är de pengarna som vi har sparat in helt enkelt.

Hur ser du på möjligheten att kongressen blir digital även nästa gång, eftersom det kostar medlemmarna en tredjedel så mycket?
– Nej, jag tror att demokratin kräver sitt. Däremot tror jag att vi kommer att använda oss av ett digitalt mötessystem även när kongressen sker på plats. Vi har haft det tidigare också men det har inte varit så bra som det vi hade nu.

Linus Hellerstedt