”Jag är inte aktiv i facket för att hålla käften”

Hallå där Pär Moberg, adjunkt på Musikhögskolan vid Lunds universitet, som hade mycket talartid på SULF:s kongress.

14 december, 2021
Anders Jinneklint
Nadin Al Khalidi
Pär Moberg är en mångsidig musiker och kompositör som spelar bland annat saxofon, didgeridoo, flöjter och vevlira.

Var det din första kongress?
– Jepp. Jag har bara varit medlem i SULF sedan oktober 2020 och aktiv i styrelsen i SULF Lund sedan januari i år.

Det digitala mötesverktyget visar att du var en av dem som talade mest i plenum. Var det planerat?
– Jag är aktiv i facket för att förändra världen, och det gör man inte genom att hålla käften. Jag hade också varit ganska aktiv med att skriva motioner för SULF Lunds räkning. Då ville jag så klart argumentera för dem.

Vilka beslut är du särskilt nöjd med?
– Att SULF lovat verka för att 4 kap 10§ i högskolelagen ska ändras så att högskolelärare i konstnärliga ämnen får samma las-regler som andra högskolelärare. I dag finns ett undantag som gör att vi kan visstidsanställas i upp till tio år. Jag är också glad att SULF ska jobba mer för att hitta fristäder för hotade utländska akademiker, och att man ska se över hur SULF tillämpar GDPR så att det blir lättare för fackligt engagerade att samverka med medlemmar.

Vad är du missnöjd med?
– Att motionen om att SULF behöver göra mer verksamhet på institutions- och fakultetsnivå inte gick igenom. Jag kan förstå att det är svårt för svaga SULF-föreningar att åstadkomma. Samtidigt är jag övertygad om att just bristen på den typen av verksamhet är en viktig orsak till att det är svårt att få ihop fackligt engagerade.

Anders Jinneklint
Nadin Al Khalidi