JO riktar en erinran mot Lunds universitet

Justitieombudsmannen, JO, har i en erinran till Lunds universitet poängterat behovet av korrekthet. Detta efter en debattartikel i Sydsvenskan av den dåvarande rektorn Torbjörn von Schantz.

27 april, 2021
Björn Forsberg
Linnéa Taylor som avskedades för oredlighet vid Lunds universitet kommer att driva ett civilt förtalsmål mot den tidigare rektorn Torbjörn von Schantz.

Forskaren Linnéa Taylor fälldes för forskningsfusk och avskedades av Lunds universitet i februari 2019. En dom i Arbetsdomstolen 2020 förklarade avskedet ogiltigt och att oredlighet i forskning inte var bevisad.
Trots domen avslutade universitetet anställningen och Torbjörn von Schantz skrev i en debattartikel i tidningen Sydsvenskan att forskaren hade fuskat.
Linnéa Taylors namn nämndes inte i artikeln. Men hon ansåg att det var möjligt att känna igen henne och gjorde en anmälan om förtal. En förundersökning inleddes men lades ned av åklagare, med hänvisning till att ”rektorns debattinlägg … inte i någon nämnvärd omfattning bidragit till att fokus riktats mot målsägande”.

Linnéa Taylor

Driver ärendet personligen
Linnéa Taylor lämnar nu in en egen stämning.
– Jag vill driva detta mål då von Schantz uttalanden i Sydsvenskan är kulmen av en lång kampanj från Lunds universitet som gått ut på att falskeligen utmåla mig som en fuskare, säger Linnéa Taylor.

Hon kommer, efter åklagarens beslut om att lägga ned förundersökningen, att personligen driva ärendet mot Torbjörn von Schantz.
– Det blir alltså ett så kallat civilt förtalsmål.

Människorätts­organisa­tionen Civil Rights Defenders, CRD, diskuterar ett stöd till Linnéa Taylor.
– Vi utreder rättsläget för att kunna ge råd och bedöma om vi kan ge något ytterligare stöd, förklarar pressansvarig på CRD.

JO hänvisar till regeringsformen
Efter en anmälan från Academic Rights Watch, har Justitieombudsmannen, JO, yttrat sig om Torbjörn von Schantz artikel och poängterat vikten av att ”myndigheter rent faktiskt iakttar saklighet och opartiskhet”.
Chefs-JO Elisabeth Rynning hänvisar till 1 kap. 9 § i regeringsformen (RF), och skickar en erinran till Lunds universitet:
”Jag finner inte tillräcklig anledning till annan åtgärd än att erinra om den nu nämnda regleringen.”

Björn Forsberg