Karolinska institutet stänger Hongkong-filial tillsvidare

Med anledning av oroligheterna och det eskalerande våldet i Hongkong meddelade Karolinska institutet på onsdagskvällen att man stänger verksamheten vid sin Hongkong-filial, Ming Wai Lau Centre, MWLC, tillsvidare.

14 november, 2019

KI bedömer att det helt enkelt är förenat med ”så stora problem och så stor osäkerhet” att de 30-talet KI-medarbetare som finns vid MWLC inte kan eller bör ta sig till centret.

Hur länge MWLC kommer att vara stängt är oklart, på KI:s hemsida skriver Sandra Ceccatelli, direktör för MWLC, att ”situationen utvecklas och förändras snabbt och måste utvärderas dag för dag för att vi ska kunna fatta lämpliga beslut”.

I ett blogginlägg skriver KI:s rektor Ole Petter Ottersen att situationen är extremt svår, potentiellt farlig och att det ännu inte finns några tecken på stabilisering och avslutar sitt inlägg med ett välkänt talesätt: ”We must be prepared for the worst, yet hope for the best”.

På onsdagen rekommenderade också flera svenska lärosäten sina studenter i Hongkong att resa hem.

Nummer 3, 2024
Nummer 4, 2023