Vad tycker du om kongressen?

SULF:s kongress går in på sin andra och sista dag. Universitetsläraren frågade tre ombud om deras intryck och förväntningar.

23 november, 2018
Anders Jinneklint

David Rule
Linköpings universitet
Lektor i matematik
Ordförande i SULF Linköping
Första kongressen

Hur är det att vara här?
– Det känns bra. Det är intressant att delta i diskussionerna och bolla vad som är viktigt för andra fackligt aktiva och på andra lärosäten.

Vad hade du för förväntningar?
– Eftersom det är min första kongress hade jag inte några riktiga förväntningar. Men vi åkte flera från Linköping tillsammans på tåget hit så de andra förberedde mig på vad som väntade.

Vilken är den viktigaste frågan på kongressen?
– Det är kongressens tema, kritisk kraft. Att bli påmind om syftet med ett universitet. Det är lätt att glömma bort det i det vardagliga arbetet, att glömma den djupare anledningen till att universiteten finns och dess betydelse för samhället.

Ingrid Lander
Stockholms universitet
Docent i kriminologi
Saco-S-rådets ordförande
Första SULF-kongressen

Hur är det att vara här?
– Roligt. Det känns väldigt viktigt arbetspolitiskt att vara här. Och lite utmanande att bli utsedd till ordförande i ett utskott på första kongressen.

Vad hade du för förväntningar?
– Att få delta i intressanta diskussioner, att lära känna andra fackligt aktiva och vara med och utforma SULF:s arbete under den kommande perioden.

Vilken är den viktigaste frågan på kongressen?
– Jag tycker frågan om arbetsvillkor är viktigast. Den innefattar de viktigaste frågorna för oss, urholkningen av arbetsvillkoren, likabehandling, jämställdhet, fasta anställningar och lönepolitik. De hårda fackliga frågor jag brinner för.

Mikael Åsman
Blekinge tekniska högskola
Ordförande Saco-S vid Blekinge tekniska högskola sedan 1995
Har varit på sex-sju kongresser

Hur är det att vara här?
– Det är ett unikt tillfälle att kunna påverka förbundets inriktning och dess utveckling. Det är också ett ansvar.

Vad hade du för förväntningar?
– Min förhoppning är att vi behåller sektionerna eftersom jag är med i styrelsen för adjunktssektionen SUAF.

Vilken är den viktigaste frågan på kongressen?
– Det är frågan om sektionerna. Vi i SUAF:s styrelse har ett bra arbete och bra kontakt med våra adjunkter och jag ser många möjligheter framöver. Men om sektionerna läggs ned så går det kanske att fortsätta det arbetet i en av de föreslagna fokusgrupperna.

Anders Jinneklint