Stora skillnader i lönelyft efter lokala löneförhandlingar

Nu är förhandlingarna om de lokala lönerna till stor del klara. Hittills är cirka 20 lärosäten färdiga. Utfallet av de lokala löneförhandlingarna har blivit mycket olika, från 1,8 till nästan 5 procent lönelyft per år.

1 december, 2011

– ATT DET BLIVIT en spridning på de lokala avtalen vid lärosätena visar att modellen med lokal lönebildning med centralt avtal utan angivna löneökningsnivåer fungerar. Det ska bli skillnader eftersom verksamheterna och förutsättningarna skiljer sig åt. Samtidigt måste givetvis de lärosäten som hamnat lågt fundera över vilka konsekvenserna kan bli, säger Robert Andersson SULF:s förhandlingschef statlig sektor.