Agronom ny ordförande för SULF:s doktorander

20 december, 2003

Doktorandföreningen har fått ny ordförande. Det är Anna Germundsson, doktorand vid Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, i Uppsala. Hon valdes vid årsmötet i Stockholm den 24 november.
– Det känns stort och spännande, säger hon om att bli ordförande för SULF:s
5 600 doktorander i Sveriges Doktorandförening, SDF.
Anna Germundsson efterträder en annan skånska, nämligen Lina Carls som snart disputerar i historia vid Lunds universitet och därför lämnar doktorand-föreningens styrelse.
Doktorandföreningens hjärtefrågor är också Anna Germundssons, till exempel doktorandtjänst från första dagen och bra arbetsmiljö.
SDF:s nya ordförande är från Vellinge kommun i Skåne. Där växte hon upp på en 45 hektar stor gård. Far är lantbrukare och mor är lärare.
Anna Germundsson gick naturvetenskaplig linje på Söderslättgymnasiet i Trelleborg och tog studenten 1995.
Det var på gymnasiet som intresset för biologi och bioteknik blev riktigt starkt. Med de intressena och med en uppväxt på gård låg det nära till hands att välja en studiebana med anknytning till lantbruk. Efter studentexamen bytte hon söderslätten mot uppsalaslätten och började läsa till agronom med inriktning mot bioteknik på Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, strax söder om Uppsala.

Agronom sedan tre år
Anna Germundsson är färdig agronom sedan tre år. Intresset för biologi fördjupades under studierna och hon har också tagit ut en magisterexamen i ämnet.
Hon tänker inte ta över gården hemma utan tänker sig i första hand att arbeta som forskare.
För tre år sedan blev hon doktorand på SLU. Redan i examensarbetet kom hon i kontakt med växtvirologi vilket senare även blev hennes forskningsområde.
– Virus infekterar de flesta av våra vanliga grödor och skördeförlusten kan bli stor och till och med total om en virusepidemi slår till. Detta drabbar kanske främst u-världen som är så totalt beroende av vad som växer på fälten.
Hennes projekt är inriktat på grundforskning; hur fungerar transgen resistens och hur kan virus bryta denna resistens.
På fritiden är Anna Germundsson bland annat intresserad av matlagning och bakning. Hon prövar gärna det thailändska köket.

Tjänst med lön
Hennes fackliga bakgrund är relativt kort. Det var egentligen efter att ha varit doktorandombud i institutionsnämnden som hon började jobba med fackliga frågor. Det fanns de som, enligt Anna Germundsson, utnyttjade utbildnings-bidragen så att doktorander fick vänta upp till tre år på att få doktorandtjänst.
– Det retade mig.
När Saco:s kontaktombud slutade vid institutionen tyckte hon att det kunde vara ett intressant uppdrag. För ett år sedan valdes hon till suppleant i doktorandföreningens styrelse.
Kanske den mest angelägna fackliga frågan för Anna Germundsson är att doktoranderna inte ska studera på bidrag utan ha en tjänst med lön.
Det finns en rad aspekter på detta, tycker hon. En tjänst med lön leder med automatik till att doktoranden kommer med i de allmänna sociala trygghetssystemen.
– Det blir då också svårare att diskriminera doktoranden vilket annars lätt händer, säger hon.
Doktorandtjänster �r inte minst viktiga eftersom många doktorander är i en ålder då de vill ha barn. Att då leva på utbildningsbidrag påverkar föräldrapenningen negativt, menar hon.
Anna Germundsson är inte politiskt aktiv men kan i och för sig tänka sig en facklig karriär. Det fackliga arbetet är viktigt men forskningen är ändå det som intresserar henne mest.
Efter disputationen vill hon lämna uppsalaslätten och återvända till Skåne, gärna till ett arbete som forskningsledare på ett företag som arbetar med bioteknik.

JAN THORSSON